Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2021, 11:30   #60
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De energieprijzen worden op de wereldmarkt bepaald. Het is belachelijk provinciaal om die problematiek vanuit dergelijk lokaal bekrompen oogpunt te analyseren.
Het gaat er om dat onze strategie nu een is waarbij we afhankelijker worden van gas. We gaan dus meer prijzig gas moeten inkopen dan wanneer we de kerncentrales nog hadden. En onze stroomfacturen gaan dus ook verder omhoog gaan.

Nu is het natuurlijk wat idioot om de discussie op dit moment te houden en daarbij de gasprijzen als extra argument te gebruiken. Het ware probleem is dat men kernenergie omwille van idiologische redenen geparkeerd heeft terwijl ik vind dat gascentrales veel problematischer zijn.

Het argument contra-kenenergie dat men vaak gebruikt is dat kenenergie een rem zet op de opmars van groene energie, maar ik zie niet in hoe dat mechanisme zou werken. Ik zie maar 1 mogelijke reden: kernenergie is opmerkelijk goedkoper dan groene energie en het concurreert groene energie uit de markt. Maar dat wilt dan ook zeggen dat groene energie significant duurder is, wat onze groene jongens altijd met klem ontkennen.

Ter info: ik ben zelf ook voorstander van zo veel mogelijk groene energie, maar niet op een blinde fundamentalistische manier.
alpina is offline   Met citaat antwoorden