Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Ik denk dat je ondertussen de logica achter de fundering van de rationele ethiek vanuit het inzicht in mimetische mechanismen wel zou moeten doorhebben.
|
Uw theorie is dat wij mimetische wezens op steroids zijn, die door pure na-aperij, elkaar allemaal de kop zouden inslaan, tenzij we een magisch inzicht zouden bekomen dat we nog niet hebben. Ondertussen hebben wij onze na-aperij in bedwang kunnen houden door gans een gedoe met religie en rituelen op niet-rationele wijze, maar door de opkomst van de Verlichting hebben we ingezien dat dat zever in pakskes was, dat religieuze en die rituelen, maar zijn we wel teruggevallen in onze blinde na-aperij, waardoor het risico bestaat dat we uiteindelijk toch allemaal elkaar gaan de kop inslaan. Er zou echter een soort van rationeel inzicht bestaan dat door U enkel maar zo genoemd wordt maar nooit concreet gemaakt, dat door een soort van wezens met hoger inzicht, Aristocraten genaamd, ingegeven zou zijn, die zijn er nog niet, die Aristocraten, en op een of andere magische manier zouden die Aristocraten legitiem de macht krijgen om over het volk van niet-Aristocraten te heersen zoals een goeie god-de-huisvader en een maatschappij te scheppen waar iedereen in peis en vree van de hoorn des overvloeds kan leven. Dat "inzicht", die "kennis" noemt gij "rationele ethiek".
Het inzicht dat wij allemaal samen moeten leven in peis en vree en kunnen genieten van de hoorn des overvloeds op voorwaarde van dat ook allemaal te willen, en niet jaloers te zijn, niks te begeren, geen slechte gevoelens te hebben en wat weet ik allemaal, dat zou voor U uit die "rationele ethiek" moeten volgen.
Ik zeg U dat uw voorschrift ononderscheidbaar is van "wees nu eens braaf en luister naar meneer diktator, die een Aristocraat is".