Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Recordrit met een VW ID.3 met 77 kWh batterij
Grappig, de begeleidende benzine-auto moest wel bijtanken na 421 km om tot het einde mee te rijden.
De tank van het begeleidingsvoertuig is leeg
Na 421 kilometer en elf passen bereikt de ID.3 's avonds Hospental met een aangegeven resterend vermogen van 14,63 kWh of 19 procent. Maar de benzinetank van het begeleidingsvoertuig is na de vele hoogtemeters leeg, tanken is aan de orde van de dag. De volgende ochtend gaat het over de snelweg richting Schwyz. Dat betekent vooral “zeilen” en profiteren van de slipstream van de vrachtwagens - uiteraard altijd met voldoende veiligheidsmarge. Dit betekent dat er geen energie meer wordt verbruikt tot Flüelen. Maar tot aan de Ibergeregg. Kort voor de apex verandert de batterij-indicator in rood, het laadniveau is lager dan tien procent. Nu wordt het krap.
Op de laatste pas, na een rit van 550 kilometer, toont het display nog twee procent elektriciteit. Dankzij een uitgekiende routekeuze is deze restenergie voldoende voor nog eens 52 kilometer. En met een 0 procent accu en een actieradius van 0 kilometer bereikt de VW ID.3 het startpunt waar de notaris de intacte tankafdichting controleert. De record-economie-drive was succesvol. De 602 kilometer afgelegd over 15 passen en 13.000 hoogtemeters op slechts één batterijlading zijn beslist sterke argumenten wanneer iemand weer spreekt over rijbereikangst als het om e-cars gaat.
|
Wat was de begeleidende benzine-auto ?
Heeft hij zijn batterij onderaan de pas laten staan of naar boven gezeuld ?