Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2021, 09:05   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Autogids vat het algemene van Giga Berlijn samen op zijn manier.

De eerste Teslas made in Europa zullen "tijdelijk" nog met 2170-batterijpacks gemaakt worden zoals deze vanuit USA en China. Die batterijpacks worden dan zolang ingevoerd enkel vanuit China, wslk wegens de gunstigere productiekosten.

Tot de batterijproductie van 4680-cellen in Berlijn ooit op redelijk volume geraken dan wordt wslk pas gewisseld op een structureel andere wagen.

Maar bij mijn weten gaan er ook 4680-cellen gemaakt worden in Giga Texas, en in ** Fremont loopt er al de pilootlijn van die cellen. Soit nog afwachten tot 1e kwartaal 2022, imo.

De eerste (voorserie) wagens met 4680-pack zie ik dan eerder in USA rijden. Tesla heeft blijkbaar ook nog geschikte werknemers nodig in Fremont, in Texas en zeker in Berlijn (Brandenburg)...

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/i...n-berlijn.html

Tesla: 10.000 auto's per week in Berlijn

Tesla heeft zijn Gigafactory in Berlijn ingewijd. In november 2021 zouden de eerste auto’s er van de band moeten rollen. Op termijn zal de fabriek streven naar een weekproductie van 10.000 exemplaren.

De Tesla Gigafactory in Brandenburg, in de rand van Berlijn (Duitsland), verwelkomde 9.000 lokale gasten om de eerste Europese productiesite van het merk te ontdekken. Terwijl de eerste auto's in november 2021 van de productielijnen moeten rollen, in een tempo van 5.000 eenheden per week, zei Elon Musk dat hij hoopte dit te verhogen tot 10.000 eenheden per week. Dat zou neerkomen op meer dan 500.000 Tesla’s per jaar die in Europa worden geproduceerd.

"Het is goed dat de productie wordt opgestart, maar het moeilijke deel is het volume op niveau krijgen. Het zal langer duren eer we het gewenste volume kunnen produceren dan het duurde om de fabriek te bouwen." (Elon Musk, Tesla CEO)

China en het milieu

In een eerste fase zullen de in Duitsland geproduceerde Model 3 en Model Y batterijpakketten uit China gebruiken, terwijl de site in Brandenburg zijn eigen cellen produceert. Een streep door de rekening voor de ecologische balans van de site, maar het zou dus tijdelijk zijn. Bovendien is de Gigafactory nog steeds het voorwerp van hevige protesten van milieugroeperingen, onder meer wegens problemen met vervuiling en waterverbruik.

Een probleem dat terzijde werd geschoven door Elon Musk, die zei dat de fabriek "relatief weinig" water gebruikte en dat de productie van batterijcellen "duurzaam" was en daarom geen significante negatieve impact op watervervuiling zou mogen hebben. De laatste raadpleging over de bezorgdheid van het publiek vindt plaats op 14 oktober. Het ministerie van Milieuzaken van Brandenburg zal dan een besluit nemen. Volgens het ministerie van Economische Zaken van de deelstaat bedraagt de kans dat de site de productie kan opstarten, 95%.

5 miljard euro voor 50 GWh

Tesla is van plan 5 miljard euro te investeren in de bouw van een fabriek voor de productie van batterijen, pal naast de Gigafactory. De site zou dan tot 50 GWh kunnen produceren, 25% meer dan de fabriek van Volkswagen in Salzgitter, Duitsland. Dit project kampt momenteel echter met een groot probleem: het vinden van personeel! De mediatieke baas van Tesla heeft niet geaarzeld om een oproep tot sollicitaties op Europees niveau te lanceren.

Meer nieuwigheden

Bovendien wordt verwacht dat Tesla in 2022 meer producten zal introduceren in Europa. Er is prake van het volledig autonome rijsysteem, maar ook het zonnedak van het merk. Elon Musk wijst er echter ook op dat het Full Self Driving-systeem nog niet in staat is om Tesla-auto's 100% autonoom te maken. Er is echter geen informatie over het toekomstige "kleine" model van minder dan 30.000 euro.

Geschreven door Frédéric Kevers op 11.10.2021
Citaat:
September 26, 2021

Tesla has started a hiring ramp for its ** 4680 pilot line at the Fremont Factory on Kato Road. Tesla’s Careers page shows that the EV maker opened positions for production associates to work on the 4680 manufacturing line.

People applying for the production associate positions must be 18 years or older. Tesla states that no prior experience or degree is required to apply for the job. Based on Tesla’s description of the position, production associate positions are a physically demanding job, seen in the photo below.

Tesla’s recent hiring ramp for the 4680 pilot production line at Fremont hints that it may have solved the calendaring challenges mentioned by Elon Musk during the last earnings call.

“There are a number of challenges in transitioning from sort of small-scale production to a large, volume production. And not to get too much into the weeds of things, but right now, we have a challenge with basically what’s called calendaring, or basically squashing the cathode material to a particular height,” Musk noted at the Q2 2021 earnings call.

“So it just goes through these rollers and gets squashed like pizza dough, basically, but very hard pizza dough. It’s denting the calendar rolls. This is not something that happened when the calendar rolls were smaller, but it is happening when the calendar rolls were bigger,” he said.

Once operations at Giga Texas and Giga Berlin start, Tesla aims to build Model Y vehicles with structural battery packs and 4680 cells. However, Tesla does have a backup plan using non-structural battery packs and 2170 cells.

Musk also shared that a massive amount of equipment for high-volume cell production at Giga Austin and Giga Berlin were either on order or set to arrive at the facilities. He estimated that Tesla could reach an annualized rate of 100 GWh a year sometime in 2022.

“We’ll have all the equipment installed to accomplish 100-gigawatt hours, and it’s possible that by the end of the year, we will be at an annualized rate of 100-gigawatt hours by the end of [2022],” clarified Andrew Baglino, Sr. VP of Powertrain and Energy Engineering at Tesla.

https://www.teslarati.com/tesla-4680...y-hiring-ramp/

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2021 om 09:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden