Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Bouillie is echt heel lekker.
Veel werk aan, want bij mij mag er -letterlijk- geen enkel vliesje en geen gram vet meer aanhangen. Eenmaal de bouillie fijn 'geplukt' (zeker niet met een mes snijden, het superzacht gekookte vlees met de hand in kleine stukjes trekken zodat je de structuur van het vlees integraal respecteert ) laten afkoelen, dan gesnipperde zoete ajuin erbij, fijngehakte platte peterselie, (echt niet zuinig zijn met die 2 ingrediënten) zout en peper uiteraard, flinke lepel witte azijn en dan een grote klodder mayonaise erbij. Alles mooi mengen, en best een uurtje of 2 in de frigo laten staan zodat de smaken goed mengen.
Serveer dat met verse frietjes en een doodgewone kropsla met wat vinaigrette en het is wat mij betreft feest. Wat ook heel lekker is, is om het te serveren met een getoaste boterham of fijne schijfjes gesneden van een kraakverse baguette.
|
Dat moet zeker lekker zijn, maar toegegeven op die manier ken ik bouillie niet.
De wijze waarop wij het eten is eenvoudiger, volgens mij iets uit het kookboek van de boerinnenbond editie 1965 of zo. De bouillie koken met vet en al. Wie het vet niet lust snijdt het er maar af in z'n bord, wat destijds de gootouders die WO1 hadden meegemaakt niet zo graag zagen, maar dit terzijde. Dan de gekookte bloempatatten erbij en botersaus. Ik doe op alles nog wat zelf geraspte muskaatnoot bij. Dat is kermiskost uit de polders, bij wijze van spreken.