Los bericht bekijken
Oud 13 oktober 2021, 14:12   #29
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat mag wel zijn, maar toch een kanttekening hierbij. Het is blijkbaar een gewoonte en ‘bon ton’ bij historici uit een bepaalde hoek te blijven kappen op Franse Revolutie. Zij beschouwen het blijkbaar als een eer om deze Revolutie in een slecht daglicht te stellen. Terwijl het deze Revolutie eigenlijk is geweest die grondslagen heeft gelegd voor een nieuwe staatsstructuur waar het Ancien Regime werd afgebroken. En dit om plaats te maken voor een moderne humanistische liberale staat met haar vrijheden voor de burger. Vrijheden die grondwettelijk werden gewaarborgd.
Ge moet een onderscheid maken tussen de lovenswaardige waarden van de Franse Revolutie en de Verlichtingsidealen enerzijds, en het imperialistisch en diktatoriaal gedrag der revolutionairen anderzijds !
Ik zal mezelf maar eens herhalen:
De feitelijke toestand was helaas dat er hier tijdens het revolutionaire regime nog minder vrijheid was dan tijdens het Ancien Regime.
Die revolutionaire ideeën waren zeer schoon in theorie , net zoals het kommunisme dat is in theorie, maar in de praktijk leidden beide het tot een regelrechte diktatuur en dwingelandij.
Hoeveel vrije verkiezingen zijn er toen geweest; iets wat de Fransen vlak na hun inval nochtans beloofden...!?
Overigens hadden wij in de Nederlanden die Fransen helemaal niet nodig om ons te komen "verlichten". In het zuiden was er het Vonckisme en in het noorden het progressieve deel der patriottenbeweging.
Het Vonckisme dat trouwens ontstond voordat de Bastille werd bestormd!

Citaat:
Vooral Vlaamse auteurs uit de tweede helft van de 19de eeuw in dit verband benaderen de Franse periode (1794-1814) vrij negatief. .../... Edoch, nog altijd is de zienswijze van deze 19de auteurs vaak bepalend voor heel wat mensen voor wat betreft die periode. Ook bij u is dit blijkbaar nog altijd het geval.
Voor mij is dat helemaal niet bepalend, want ik heb die auteurs niet gelezen.
Ik houd mij aan de feiten: ons land werd geannexeerd en van de beloofde hervormingen en vrijheden kwam niets in huis, in de plaats daarvan werd er een diktatuur ingesteld zonder weerga. De Fransen waren beter in hun kot gebleven. En een geluk dat ze er uiteindelijk terug werden ingejaagd.

En zoals ik eveneens hierboven stelde: die verlichtingsidealen kon men onmogelijk van vandaag op morgen in voeren zonder te vervallen in een ditatuur. Dat is een organisch proces dat in gang werd gezet door de Verlichtingsfilosofen en overal zeer geleidelijk is gegaan, en eigenlijk pas werd afgerond met de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht, iets wat in België trouwens vrij laat gebeurde in tegenstelling tot andere Europese landen.
Een gevestigd wereldbeeld totaal omdraaien gaat niet zonder barensweeën, en niet met geweld zonder te komen tot het tegendeel van wat men wenst.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 oktober 2021 om 14:40.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden