General Motors draait nog wat meer door die willen een EV die bijna 1000 km haalt op een volle batterijlading. Mogen ze. lol.
Ik vraag me wel af waarom? BMW zegt dat ook, ze genoeg hebben aan 600 km max.
Tot ~70% snelladen is dan weer goed voor 420 km, tot ~80% zelfs tot 480 km. Maar als men 110 kmh gemiddeld überhaupt haalt op een redelijk kalme snelweg is men na 3 uur al 330 km verder (te ver voor Belgie). Hoog tijd voor een wat langere pauze, voor andere is dat na 2 uur al nodig.
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...nomie-volstaat
GM bouwt batterij met rijbereik van 1.000 km
De wedloop naar de krachtigste autobatterij gaat onverminderd door. Nu kondigt General Motors de ontwikkeling aan van een batterijpakket met een actieradius van ruim 600 mijl of bijna 1.000 km. Wie doet beter?
Geschreven door Alain De Jong | 10/10/2021
In de ontwikkelingscentra van de automerken ligt de focus tegenwoordig volledig op de elektrische aandrijvingen en de bijbehorende batterijpakketten. Ook bij General Motors dat zeker de elektrificatietrein niet wil missen en daarvoor een paar 100 miljoen dollar gaat investeren in het nieuwe Wallace Battery Cell Innovation Center in Michigan (VS).
De Amerikaanse constructeur wil vooral inzetten op de capaciteit van zijn batterijen die zijn voertuigen een actieradius van 600 mijl of bijna 1.000 km moeten verzekeren. Daarmee behoort de range anxiety (de angst om onderweg zonder stroom te vallen), die nu nog veel mensen weerhoudt om al voor een elektrische auto te kiezen, definitief tot het verleden.
Met dat rijbereik van bijna 1.000 km dat GM aankondigt wordt een grote stap in de technologische ontwikkeling van de autobatterij gezet, omdat de huidige autonomie van de betere modellen op de markt – bijvoorbeeld de Tesla Model S – rond de 500 km schommelt.
Lucid Air biedt al 837 km
De huidige koploper op vlak van rijbereik is de Lucid Air met 837 km, die General Motors dus gewoon koudweg wil voorbijrazen. De aankondiging van het Amerikaanse concern trekt de aandacht, maar natuurlijk zit ook de concurrentie niet stil. Ook de nieuwe Tesla Roadster die in 2023 wordt verwacht zou eveneens de kaap van 1.000 km halen, net als waarschijnlijk nog verschillende andere modellen die tegen die tijd op de markt komen.
BMW zet in op uitbouw laadnetwerk
Toch gaat niet elk automerk blind mee in deze wapenwedloop naar de grootste batterij. BMW verkondigde onlangs nog dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor zijn volledig elektrische auto’s, maar dat 600 km meestal volstaat”.
Volgens David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4,moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd en ook inzetten op een degelijk en logisch laadnetwerk. “Daarmee zullen lange ritten altijd mogelijk zijn, zelfs voor voertuigen met een beperkte actieradius”, stelt Ferrufino Camacho.
Lees ook :
Elektrische BMW’s: “600 km autonomie volstaat”
https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...nomie-volstaat
Niet bij BMW
Bij BMW is er echter geen sprake om zich in deze wedloop naar steeds meer autonomie te storten. David Alfredo Ferrufino Camacho, de projectleider BMW i4, verkondigde dat “1.000 kilometer autonomie geen doel op zich is voor onze volledig elektrische auto’s”. Voor deze topman bij BMW moet men in de eerste plaats nadenken over het marktsegment waarin een voertuig is gepositioneerd.
Een BMW i3 heeft geen 600 km autonomie nodig omdat hij gericht is op de stad, terwijl de i4 berline zeker meer rijbereik nodig heeft. Voor deze laatste kondigt het merk 590 km aan op de WLTP-cyclus en 483 km gemeten door de Amerikaanse milieuagentschap EPA.
|
Dus zoals een gemiddelde plofwagen op de snelweg (500-550 km).
En dan staan die snelwegparkings al vol genoeg. (van de snelweg afrijden om te tanken is natuurlijk veel slimmer, met navigatie poepsimpel)
Men heeft immers ondertussen genoeg snellaadpalen onderweg, en men moet sowieso best na 2 tot 3 uur rijden een korte pauze nemen voor de veiligheid.
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...tste-autonomie
Top 10 elektrische auto’s met de grootste autonomie
Het Amerikaanse milieuagentschap EPA voerde onlangs metingen uit om het reële rijbereik van verscheidene elektrische wagens te bepalen. Met 837 km reed de Lucid Air Dream Edition het verst op één batterijlading. Maar elke EV in de top 10 legde toch een rijbereik van meer dan 500 km voor.
|
De Lucid Air Dream heeft ook een 113 kWh batterij.
Wie weet gaat GM voor 140 kWh.
Is het niet beter 2 GMs met 70 kWh batterij?
