Tesla aandeel in de nabeurs zelfs naar $849 gestegen.
Vroeg of laat krijgt men sowieso de waardering wat men verdient, ondanks typische...
Mooi opiniestukje daarover: (ggl vertaler)
https://www.teslarati.com/tesla-anay...dance-opinion/
OPINION: Analysts miss the mark on Tesla following Q3 Delivery Guidance
By Joey Klender, Posted on October 16, 2021
Tesla komt uit zijn meest succesvolle kwartaal in de bedrijfsgeschiedenis. Volgens de
Delivery Guidance voor het derde kwartaal leverde Tesla voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf meer dan 241.000 voertuigen, met een iets lagere productie. Ondanks de optimistische vooruitzichten voor Tesla vanuit het oogpunt van retailbeleggers, blijven analisten en media het stempel op het bedrijf missen, in de overtuiging dat het groeiverhaal van de autofabrikant zal beginnen te stagneren. Tesla vermijdt echter verschillende crisissen tegelijkertijd, waaronder tekorten aan onderdelen en het openen van nieuwe faciliteiten.
Het verbijsterende voor mij als journalist en verslaggever die de sector meer dan twee jaar heeft behandeld, is dat analisten op een heuvel blijven zitten, klaar om erop te sterven. Alleen omdat ze openhartig zijn geweest bij het schrijven van aantekeningen over hun negatieve kijk op Tesla-aandelen of -leveringen, zijn ze voor het grootste deel niet bereid hun fouten toe te geven. Tesla heeft een groeiverhaal voortgezet dat een van de meest indrukwekkende is in misschien wel de lange en legendarische geschiedenis van de auto-industrie.
Ik ben geen analist. Ik heb in de financiële wereld gewerkt voordat ik het aandurfde om te schrijven voor een carrière, maar ik ben op geen enkele manier een analist of een doorgewinterde belegger. Ik erken echter dat er duidelijke tekortkomingen zijn in de beschrijvingen van Tesla door sommige analisten, die niet bereid zijn krediet te geven waar krediet verschuldigd is. Tesla is het enige autobedrijf op aarde dat het tekort aan halfgeleiders heeft weten te voorkomen door in-house maatregelen en inspanningen. Het softwareteam van Tesla heeft het absoluut vermoord met de ontwikkeling en productie van microcontrollers die zouden helpen bij de inspanningen van het bedrijf om een productieonderbreking te voorkomen. Maar ondanks al deze inspanningen en het harde werk en de toewijding van Tesla's zeer getalenteerde team van ingenieurs, wordt er relatief weinig krediet gegeven door analisten, afgezien van Adam Jonas van Morgan Stanley, die verbijsterd was over het vermogen van het bedrijf om het chiptekort te vermijden.
Ondertussen ervaren andere autofabrikanten, zoals Ford, die EV's gedeeltelijk hebben geadopteerd met hun release van de Mustang Mach-E en eventuele releases van de F-150 Lightning en E-Transit van, dalingen in leveringen. Ford had een daling van 23% in de leveringen van pick-ups, ondanks dat de F-150 de meest populaire truck op de Amerikaanse markt was. Hoewel de verkoop van SUV's met 3,4% steeg in vergelijking met het tweede kwartaal, is de daling van het aantal pick-uptrucks duidelijk een gevolg van het tekort aan chips, aangezien veel gefabriceerde maar onvolledige pick-ups in veel rond de productiefaciliteiten van het bedrijf wachten op chips.
Ik weet dit niet voor een feit, maar ik heb het gevoel dat reguliere media de lof zouden zingen van bedrijven als Ford, Chevy, GMC of Honda als deze bedrijven in staat zouden zijn om zelf chips te produceren en de halfgeleiderproblemen te vermijden . Ik hou er niet per se van om andere media te beschuldigen, en ik hou er niet van om mijn uiterste best te doen om te geloven dat journalisten een of andere interne agenda hebben. Ik vind dat we allemaal de plicht hebben om eerlijk, evenwichtig en onbevooroordeeld te blijven. Maar laten we eerlijk zijn, Tesla krijgt niet de aandacht of de eer die het verdient. Het tekort aan halfgeleiders teistert zoveel industrieën en Tesla wendt het op de een of andere manier volledig af.
Bedrijven krimpen terwijl Tesla al acht opeenvolgende winstgevende kwartalen heeft gerapporteerd, voor de negende. We zullen volgende week tijdens de Earnings Call op 20 oktober ontdekken of Tesla winstgevend was in Q3. Het vermogen om zo'n consistente groei door te voeren door middel van leveringen is echter enigszins ongelooflijk, en ik geloof echt dat analisten zichzelf en hun klanten een enorme slechte dienst bewijzen door zo'n enorm groeiverhaal in zo'n moeilijke tijd te negeren of te vermijden. Velen van hen zullen spijt hebben van hun beslissingen, of het nu wordt betaald met belangen of een persoonlijke vendetta.
Ik denk dat er een reden is waarom veel analisten met bullish Tesla-vooruitzichten zo hoog worden gerangschikt op TipRanks, terwijl degenen die een bearish vooruitzichten voortzetten enorm laag worden gerangschikt.