Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2021, 11:25   #610
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
"ballen hebben" Is gewoon roekeloos zijn.

Kijk naar onze interacties met andere levende wezens om het beter te begrijpen. Kijk naar hoe wij "samenwerken" met koeien en varkens. We werken daar niet mee samen he, we voederen die en we maken die af zoals het ons uitkomt, puur voor ons eigen welzijn.

Beschouw nu dat er niks speciaals is met "andere mensen", beschouw die gewoon zoals koeien en varkens. Als je die meester kan, en dat kost niet veel moeite, dan ga je daar niet mee samenwerken, maar dan zet je die gewoon naar je hand, en dood je die wanneer het je uitkomt he. Ik maak geen onderscheid tussen "mensen" en andere levende wezens zoals koeien en dergelijke. Dat is misschien het fundamentele punt zelfs. Het verschil tussen mij en een andere mens is hetzelfde als het verschil tussen mij en een varken. En ja, er zijn soms andere wezens waar ik empathie voor heb, zoals mijn kat. Die ga ik knuffelen, eten geven en daar goed voor zorgen. Zoals voor sommige andere mensen. Ik maak geen onderscheid.

Maar dat is het ook. Ik zeg niet dat zwakte NEGATIEF is, het is een feit, en dat feit heeft tot gevolg dat men samenwerkt, OMDAT je juist "ballen" moet hebben om tot conflict te komen OMDAT het moeilijk en gevaarlijk en soms zelfs onmogelijk is. En het dus DOM zou zijn.

Kortom, het is die zwakte (ttz, het gegeven dat we niet zo gemakkelijk een andere mens afmaken dan we een koe afmaken, die andere mens heeft veel meer trukken in zijn mouw dan die koe he) die maakt dat we samenwerken, omdat dat juist de weg van de minste weerstand = de weg van de meeste fun is.

Meer is daar niet aan. Het is raar dat zoveel mensen doen alsof ze dat niet snappen.

Maar zoals er niks "onethisch" is aan een varken afmaken omdat het U uitkomt, is er evenmin iets onethisch aan uw buurman afmaken omdat het U uitkomt. Alleen is dat, inderdaad, NIET de weg van de minste weerstand, in tegendeel, want die buurman is veel leper en sterker dan dat varken. En dus werken we samen.

Je kunt hem natuurlijk ook gewoon met je punt 22 voorzien van een geluidsdemper uit die boom knallen om te beletten dat hij die lekkere appel plukt. Dan kun je de appel zelf opeten daarna.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden