Discussie: Waterstof
Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2021, 14:58   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.428
Standaard

En dan zijn er die twijfelen of er genoeg stroomproductie is voor electrische voertuigen die meestal 's nachts opladen.

Loooool Belgisch figuurtjes waterstofeconomie van het planbureau:

Citaat:
https://www.tijd.be/dossiers/de-grot.../10302414.html

Behoefte aan elektriciteit maal drie

Er rest dan wel nog een belangrijk struikelblok. Het Federaal Planbureau becijferde dat in een Europees klimaatneutraal scenario de vraag naar elektriciteit in België zal verdrievoudigen tegen 2050, zowel volgens de piste waarbij we zo veel mogelijk elektriciteit rechtstreeks gebruiken, als wanneer België de route volgt met eigen grootschalige productie van waterstof. Hernieuwbare energie heeft dus een gigantische inhaalslag nodig om de grootse beloftes van de waterstofeconomie in te kunnen lossen.



30 april 2021

Waterstof is de grootste groene hype van het moment, waarmee we in principe fossielvrij kunnen rijden, varen, vliegen, verwarmen en produceren. Maar de productie van groene waterstof vreet elektriciteit. Waar die vandaan moet komen, is onduidelijk. Wordt de hype een koude douche?
[...]

Ook Ronnie Belmans, professor energiesystemen aan de KU Leuven en de CEO van het onderzoeksinstituut EnergyVille, noemt het waanzin te denken dat we alles met waterstof kunnen doen. ‘Al de groene stroom die we opwekken, zullen we rechtstreeks nodig hebben om ons elektriciteitsverbruik te verduurzamen, om elektrische wagens op te laden en om de verwarming van gebouwen te decarboniseren met warmtepompen’, zegt hij. Zelfs met de ambitieuze uitbouw van wind- en zonne-energie zoals voorzien in de klimaatplannen zal in Europa tot 2045 geen enkele kilowattuur groene stroom op overschot zijn. En dan moet de industrie nog elektrificeren en zullen datacentra een enorme extra elektriciteitsvraag genereren. Als Europa daarbovenop ook nog tientallen terawattuur extra vraag wil creëren voor de productie van groene waterstof, eet het in feite een stuk van de koek op en zal elders onvoldoende groene stroom beschikbaar zijn.’

Professor Belmans pleit ervoor, en met hem veel andere energiespecialisten, om spaarzaam om te springen met waterstof. Het zal in de eerste plaats moeten dienen om die onderdelen van de economie te verduurzamen waarvoor geen alternatieven zijn: als grondstof in de industrie en om brandstoffen te maken voor de internationale scheep- en luchtvaart.

Om onze huizen te verwarmen of ons te verplaatsen is het gebruik van waterstof ‘onzin’, zegt Belmans. ‘Waarom zou je elektriciteit gebruiken om er waterstof van te maken en die waterstof in je wagen weer omzetten in elektriciteit om mee te rijden? Bij iedere tussenstap gaat immers energie verloren. Als je elektriciteit rechtstreeks kan gebruiken, heeft dat altijd de voorkeur. Met eenzelfde hoeveelheid stroom rijd je in een batterij-elektrische wagen 2,5 tot 3 keer verder dan in een waterstofauto. Voor de verwarming van gebouwen is de handicap van waterstof nog groter. In vergelijking met een warmtepomp heb je zes keer meer elektriciteit nodig als je er waterstof van maakt en die verbrandt in een hoogrendementsketel. Aan de wetten van de thermodynamica valt niet te tornen. Wie dat wel doet, riskeert bakken vol geld overboord te gooien.’

De uitbouw van hernieuwbare energie botst ondertussen op het ene obstakel na het andere. Op de volgebouwde Vlaamse bodem werden vorig jaar amper 31 windmolens geplaatst (goed voor 82 MW) en duurt het soms langer dan tien jaar om een vergunning te krijgen. Het fiasco met de terugdraaiende teller zette het enthousiasme voor zonnepanelen onder druk en de Belgische Noordzee bereikt binnen tien jaar haar limiet van wat er aan windmolens gebouwd kan worden.

‘Het potentieel voor hernieuwbare energie is in het dichtbevolkte België gewoon te beperkt’, zegt Bob Van Schoor van Engie. ‘Neem nu de staalfabriek van ArcelorMittal in Gent. Als je die volledig op waterstof wil laten draaien, heb je 4 gigawatt aan elektrolyse nodig, het equivalent van wat vier kerncentrales samen produceren. Dat is totaal ondoenbaar.’

Citaat:
Dat sommige landen goedkoop waterstof kunnen produceren, wil nog niet zeggen dat ze hun product ook tegen een lage prijs op de markt zullen brengen.

DANIELLE DEVOGELAER, ENERGIESPECIALIST PLANBUREAU
Belgische animo

In navolging van het groene voluntarisme van Europa regent het ambitieuze aankondigingen. Frankrijk, Duitsland en Spanje mikken tegen 2030 op respectievelijk 7 miljard en twee keer 9 miljard euro aan investeringen. In Nederland, waar de overheid binnen tien jaar 3 ?* 4 gigawatt aan waterstoffabrieken hoopt te bekomen, stelden privébedrijven al voor het drievoudige aan projecten in het vooruitzicht, berekende de krant NRC. Of ze die installaties ook daadwerkelijk bouwen, zal ervan afhangen of ze ook de verhoopte miljardensubsidies binnenhalen.

Miljardensubsidies

Nu al gebruikt de industrie waterstof, bijvoorbeeld in raffinaderijen om aardolie te ontzwavelen. Maar de productie ervan, zogenoemde grijze waterstof, gebeurt nog voornamelijk met fossiele brandstoffen. Zo maakt Air Liquide in de Antwerpse haven waterstof door aardgas op te splitsen, een proces waarbij grote hoeveelheden CO? vrijkomen in de atmosfeer.

Die grijze waterstof is voorlopig veruit de goedkoopste. Vandaag zou het in België ruim dubbel zo duur zijn om waterstof te maken van groene stroom in plaats van via de klassieke route met aardgas. Een voorbereidende studie voor het Zeebrugge-project van Colruyt en Fluxys schat dat groene waterstof pas tussen 2030 en 2040 het kantelpunt bereikt en de aantrekkelijkste keuze wordt ten opzichte van grijze of blauwe waterstof, gemaakt van fossiele brandstof, maar met CO?-afvang.

‘Groene waterstof is nog te duur’, zegt Bob Van Schoor, hoofd industriële energie- oplossingen bij Engie. ‘Als je er synthetische methaan mee maakt, liggen de kosten vier keer te hoog om concurrentieel te zijn met gewoon aardgas. Methanol op basis van groene waterstof is twee keer te duur. Projecten zitten dus nog met een enorm financieringstekort dat bijgepast zal moeten worden met subsidies. Bijna de volledige kapitaalinvestering zal moeten worden gesubsidieerd om de kloof te dichten, met daarnaast ook een deel van de elektriciteitskosten.’

- - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 15:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden