Discussie: Waterstof
Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2021, 13:17   #97
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nope. Brandstofcellen en waterstof opslagtanks zijn ook behoorlijk zwaar.
En toch schaalt het gewicht van een FCEV beter bij grotere bereiken.

Kijk, bij Mirai en consoorten weegt de brandstofcel en de HV-batterij samen minder dan 250 kg. Met dat gewicht heb je al een BEV-batterij die 300 km bereik terwijl een FCEV nog geen meter vooruit geraakt.

De tanks in de Mirai wegen zo'n 70 kg, wat betekent dat per kg aan tankgewicht zo'n 10 km aan bereik wordt gewonnen. Bij een BEV ligt dat slechter, daar vertaalt een extra kg aan batterijpack zich naar een slordige één kilometer extra. Je bereikt dus heel snel het omslagpunt waarbij men een groter bereik behaalt met minder systeemgewicht in een FCEV dan in een BEV.

En het kan wel licht, bijv. 520 kg voertuiggewicht met een 480 km rijbereik op waterstof...

Dat is ook de reden waarom de vliegtijdrecords van drones op naam staan van FC-aangedreven drones, en niet op die met Li-ion batterijen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden