Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2021, 09:50   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoe, een striktere scheiding van kerk en staat ?? Strikter betekent meer strikt. Zoiets kan niet, aangezien er helemaal geen scheiding is tussen kerk en staat, vermits de geestelijken betaald worden door de overheid.
Dat is inderdaad een oud zeer. Ik heb daar evenzeer bedenkingen bij. Als ik mij goed herinner is die overheidswedde voor de geestelijken een erfenis uit 1830-31. Er was toen een monsterverbond tussen de liberalen en de katholieken waarbij de RKK de liberalen steunde in het franstalig separatisme uit de Verenigde Nederlanden. De prijs die daarvoor werd geëist door de RKK was een grondwettelijke bepaling dat de wedden van de geestelijken door de staat zouden bepaald worden. Flagrante schending van de scheiding tussen kerk en staat. Ik denk niet dat er in de EU nog landen zijn waar dit zo is. Toen in West-Duitsland na WO2 een nieuwe grondwet werd uitgewerkt werd de formule van de Kirchensteuer bedacht. Gelovigen van een protestants of katholiek geloof kunnen zich laten registreren en betalen dan bewust een kerkbelasting aan de staat die het dan doorsluist naar de begunstigden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden