Discussie: Waterstof
Los bericht bekijken
Oud 24 oktober 2021, 07:54   #152
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook dat nog, zelfs waterstofschepen vallen door de mand zelfs bij een grootverbruiker van grijze waterstof.

https://www.wattisduurzaam.nl/35117/...sport-op-accu/

Grootverbruiker van waterstof kiest voor scheepstransport op accu



DOOR THIJS TEN BRINCK · 28 AUG 2021

De Noorse kunstmestproducent Yara neemt dit jaar een emissievrij en autonoom transportschip in de vaart. Het kustvaartschip heeft een accu van 7 megawattuur en kan 103 zeecontainers van 20 voet transporteren.

Jaarlijks 40.000 vrachtwagenritten minder

Vanuit de productielocatie in Herøya stuurt Yara jaarlijks 20.000 containers met meststoffen over de weg naar de containerhavens in Brevik en Larvik, op 10 respectievelijk 30 kilometer van Herøya. De lege containers komen ook over de weg weer terug naar Herøya.

Het emissievrije kustvaartschip de Yara Birkeland neemt de taak van deze vrachtwagens op diesel over. Tijdens het laden en ontladen van de containers is er voldoende tijd om ook de accu van liefst 7 megawattuur bij te laden zodat het schip de (bescheiden) vaarroute continu kan blijven varen. De intentie is dat het schip de route zonder menselijke bestuurders vaart, en dat ook het laden en lossen van de containers door robotkranen wordt afgehandeld. Daarmee biedt de overstap naar het schip niet alleen een verduurzamingslag maar ook een besparing op arbeid.

Ondanks lokale beschikbaarheid van waterstof de beste keuze

Nog niet zolang geleden leek waterstof de meest kansrijke energiedrager om zwaar transport zoals containerschepen te verduurzamen.

Als kunstmestproducent beschikt Yara bovendien over grote volumes (grijze) waterstof. Dat Yara al in 2017 toch koos voor de bouw van een schip op accu’s toont dat het bedrijf als geen ander snapt dat je zuinig moet zijn met waterstof. Zeker op deze korte route voldoen accu’s inderdaad prima en het energetisch rendement van de accu-elektrische aandrijving is aanzienlijk beter dan dat van een waterstof-elektrisch schip geweest zou zijn.

QED.

En de Noren snappen het, en zelfs blauwe waterstof is niet aan te raden:
De Yara Brinkland is slechts een rivierboot met licentie voor kustvaart tot 5mijl buitengats.
De Yara Brinkland mag dus niet eens op het traject Dover-Calais varen.
Het schip legt een traject van +/-13km tegen een snelheid van +/-10km/u af en het heeft een laadvermogen van slechts 3 200ton/ 120TU.
En dat voor een productiekostprijs van 21 500 000€.
Het is enkel op vaste trajecten inzetbaar, want op elke aanlegplaats moeten de nodige stroomvoorzieningen en oplaadvoorzieningen aanwezig zijn.

Dus niet echt iets om over te staan roepen.
De Yara Brinkland is trouwens enkel emissievrij, als de opgeslagen stroom emissievrij opgewekt word.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden