Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Te duur in gebruik? Wie bepaalt die prijzen? Is dat überhaupt duurder dan de brandstofprijs?
|
Vooral voor de niet-Teslas, een laadpassen vergelijk:
Touring.be klaagt ook het openbaar laadpaalbeleid aan, en nog vele andere:
https://www.touring.be/nl/artikels/e...dpunten-belgie
Hoeveel kost een laadbeurt?
We geven je graag een overzicht van de prijzen aan de verschillende laadpalen (zie tabel hierboven).
De laadkosten zijn door een gebrek aan transparantie echter lang niet altijd even duidelijk. We sluiten ons dan ook aan bij verschillende Europese verenigingen, waaronder de FIA (Fédération Internationale Automobile), om meer inspanningen te vragen op dat vlak. Zo vraagt de FIA dat de gebruikers prijzen te zien krijgen op basis van de aangerekende elektriciteit (bijvoorbeeld in euro per kilowattuur). De eenheidsprijzen moeten transparant zijn vóór de laadbeurt begint en moeten achteraf vermeld worden op de eindfactuur. Bovendien moeten consumenten de prijzen vlot online kunnen vergelijken.
Een opvallend voorbeeld om de wantoestanden aan te klagen, is het bekende Ionity-netwerk (snelladers langs de snelwegen). Tot januari 2020 lag de prijs vast en betaalde je € 8 voor een volledige laadbeurt. Ondertussen is dat echter veranderd naar 0,79 euro per kilowattuur (kWh). Als je dan een Renault ZOE neemt, betaal je voor een laadbeurt van 100 km 18 euro. Voor een gelijkaardige wagen met een benzinemotor betaal je voor die afstand minder dan 12 euro. Deze berekening is afkomstig van de Franse consumentenorganisatie UFC-Que choisir.
Publieke laadpunten zullen nooit de ideale oplossing zijn. De meeste bestuurders met een elektrische auto laden vandaag thuis of op het werk. Dat is dan ook flink goedkoper. Bart Massin van Avere spreekt van een prijsverschil van 20% (thuis versus publieke laadpaal) en zelfs tot 70% als je op het werk laadt.
dure laadpunten langs de snelweg
Een 'volle tank' die duur kan uitvallen.
Publieke laadpunten: onze conclusies
Een elektrische wagen opladen aan een publiek laadpunt loopt nog lang niet altijd van een leien dakje. Door goed te plannen en je goed te informeren over de capaciteiten van je wagen en de beschikbare laadpalen kan je je met enige ervaring wel redden. Dat zijn echter heel wat voorwaarden.
Onvoldoende laadpunten, tarieven die niet transparant zijn, verplicht moeten betalen met een badge in plaats van een bankkaart, ... de consument moet over heel wat hordes springen. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA), Transport & Environnement (T&E) en het Bureau Européen des Unions de Consommateurs (BEUC) hebben recent bij de Europese Commissie de noodzaak aangekaart om de uitrol van laadpunten voor elektrische voertuigen te versnellen. Er wordt gevraagd dat Europa van de lidstaten een massale plaatsing van publieke laadpunten eist. Doelstellingen: 1 miljoen in 2024 en 3 miljoen in 2029. De toekomst zal uitwijzen of die wensen ook werkelijkheid worden.