Los bericht bekijken
Oud 25 april 2002, 07:50   #10
carf
Vreemdeling

carf's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
Vele Fransen die niet gaan stemmen zijn, zitten met schuldgevoelens. Ook die zullen nu wel twee keer nadenken voor ze lekker lang uitslapen op de verkiezingsdag.
Wie de eerste ronde niet is gaan stemmen, toont een duidelijke desinteresse in politiek. Wie er aan de macht komt heeft voor hen geen belang. De meesten vinden Le Pen niet eens zo slecht, want zijn oppervlakkige slogans klinken niet slecht.

Ik beweer niet dat er geen uitzonderingen zijn, maar het gros van de niet-stemmers blijft bij de volgende ronde ook thuis.

Nu iets inhoudelijker:

Ik hoor steeds meer stemmen tegen het cordon sanitair. Ik heb ook mijn kritieken op dat cordon. Betekend dit dan dat het cordon slecht is en zo snel mogelijk moet opgeheven worden.
Ik denk het niet. Bij al die tegen-schrewers hoor ik enkel 'het werkt niet' en 'het is ondemocratisch'. Dit zijn 2 kritieken die heel eenvoudig te weerleggen zijn.

Het werkt niet

Het cordon sanitair kan nooit werken zolang het als enige oplossing naar voor geschoven wordt. Ik zie het cordon eerder als een handig, efficiënt en nuttig middel dat gebruikt kan worden in een hele strategie/beleid die extreem-rechts moet onmogelijk maken. Zolang het als 'oplossing' naar voor wordt geschoven, zit je verkeerd.

Het is ondemocratisch

Het cordon sanitair verbiedt niemand om oppositie te voeren. Het verbindt enkel de partijen die onderling afspreken om geen coalitie te vormen met een andere partij. Dat diezelfde partijen via juridische of andere wegen het blok proberen te verbieden of dwarsbomen, heeft in wezen niets met het cordon te maken. Of die andere wegen democratisch zijn of niet, dat is een andere discussie en moet geval per geval bestudeerd worden.

Conclusie

Ik zal me niet uitspreken tegen een cordon, maar ik ben geen voorstander van de huidige vorm.

Groeten,

CaRf
carf is offline   Met citaat antwoorden