Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207
thuslaadpunt voor elke wagen?
al die wagen netjes samen opladen ('s avonds/'s nachts). zou ons elektriciteitsnet dat aankunnen of crasht alles op de 1e avond?
|
Waarom al die wagens tesamen? Heb je de TS niet gelezen?
Ons elekticiteitsnet kan vandaag al gemakkelijk 1 miljoen wagens aan.
In de daluren überhaupt geen probleem.
En aangezien 1 miljoen nooit tesamen thuis gaan laden kunnen er dat ook 2 miljoen zijn 's nachts op 2-4 dagen verdeeld.
bron CREG 4 jaar geleden, en ondertussen zijn de EVs nog wat zuiniger geworden.
Niet iedereen rijdt 200 km per dag of meer en-of laadt enkel thuis.
Volgens de link zijn er nog 5 uren voorzien overdag tussen 11-16hr, dat kan ook op een deel zonne- en windenergie zijn bij de werkgever ofzo.
Citaat:
De nieuwe laadpunten staan standaard tussen 8:00 en 11:00 en tussen 16:00 en 22:00 uit. Zo laden de aangesloten auto’s automatisch buiten de piekuren op het Britse net.
|
En wie overdag al tot 80% geladen heeft aan een openbare snellaadpaal hoeft ook thuis meestal niet meer te laden, tenzij hij op vakantietrip gaat en graag met 100% vertrekt.
Citaat:
Uitzonderingen zijn daarbij mogelijk. bijvoorbeeld voor mensen die nachtdiensten draaien. Ook publieke laders en snelladers blijven gewoon 24 uur per dag beschikbaar.
|
De gemiddelde Belg rijdt immers 15.000 km per jaar dat is 41 km per dag.
Iemand die een batterijpack heeft voor ruim 400 km zal maar eenmaal in de week hoeven te laden.
Feit is ook als pakweg 1 miljoen ICE-wagens hypothetisch of in paniek tegelijkertijd willen tanken dat de tankstations dat ook niet aankunnen. Dat hebben we in UK al gezien.
Uiteraard weet niemand juist hoe het Europees stroomnet er in pakweg 2045 er echt gaat uitzien, of hoeveel aandeel hernieuwbare energie Europa dan heeft. En sowieso niemand hoe zuinig de gemiddelde EV gaat zijn en met welk rijbereik. Batterijtechniek en alles erond evolueert elk jaar een beetje.
Er gaan zeer wslk ook E-wagens zijn die zonder in te pluggen wat kunnen bijladen, de SEVs met eigen zonnecellen. (Solar Electric Vehicle zoals de Sion)
Citaat:
Net als veel Europese landen verbiedt ook Groot-Brittannië vanaf 2030 de verkoop van auto’s met (alleen) verbrandingsmotoren. Ervan uitgaande dat een auto ongeveer 15 jaar meegaat en waterstofmobiliteit een onbeduidende niche blijft, zal vanaf 2045 het overgrote deel van de auto’s op de Britse wegen een laadpunt nodig hebben.
|
In UK groeit het aandeel EVs momenteel wel duidelijk sneller dan in BE, maar het is natuurlijk het rijdend wagenpark dat telt.
Het wordt sowieso hoog tijd met steeds meer hernieuwbare energie dat het stroomnet gemoderniseerd wordt, de TS legt dat netjes uit.
En met V2G kunnen een deel (vrijwillig) van die electrische wagens ook als buffer dienen.