Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Ik ben in ieder geval blij dat we hier toch al normaal kunnen discussieren....
Maar ik denk dat je beter toch eens een woordenboek vastneemt en collectivisme opzoekt.
Collectivisme heeft betrekking op goederen
het vrijwillig delen van goederen.
In deze contekst het vrijwillig delen van datgene wat aan iedereen toebehoort
simplistisch zou je kunnen stellen dat adam de aarde van god gekregen heeft. Aangezien we allemaal kinderen van die adam zijn maakt ons dat allemaal tot gelijkwaardige erfgenamen. Jij niet meer of ook niet minder dan ik. Als jij beslist om met je erfdeel veel te doen - veel te werken dan is dat jouw zaak en dan heb jij ook het recht op het genot van de vruchten van jouw arbeid voor de volle 100 percent. Ik heb geen recht op de vruchten van jouw arbeid. Ik mag je ze wel vragen en jij MAG ze me geven. Wat het kapitalisme echter toelaat dat is dat het natuurlijk erfdeel van heel veel mensen wordt gestolen door een minderheid. Daardoor maakt die minderheid de meerderheid schatplichtig. Ze zijn immers aangewezen op de basisbehoeften die door de minderheid gemonopoliseerd werden.
Waarom denk jij dat het belangrijkste ritueel van de wonderbaarlijke rabbi het breken van het brood = symbool voor basisbehoeften - is ? Het was echter nooit de bedoeling om er een hol ritueel zonder verdere navolging van te maken. Nogmaals het was een oproep die tot nu toe godzijdank toch tenminste de tand des tijds heeft doorstaan. Zolang er geen sociale rechtvaardigheid is KAN er geen vrede en veiligheid zijn. Dat is de kern van de hele prediking van Jezus van Nazareth. De echte Blijde Boodschap is dat er wel degelijk vrede kan zijn. De wonderbaarlijke rabbi heeft ons het oeroude recept gegeven.
Aan ons de keuze om het al of niet toe te passen.
|
Dat is ik meer werk mag ik meer verdienen. Dat is dan toch weer een heel nieuw communisme. Waar is de solidariteit gebleven?

"
Ik heb geen recht op de vruchten van jouw arbeid" nuja ging u niet doppen.(u verplicht mensen dingen te geven met je collectivistisch gedachtengoed) Probeer is een samenhangende reactie te formuleren en dan zal ik misschien nog eens antwoorden