Los bericht bekijken
Oud 2 november 2021, 12:24   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.143
Standaard Vl. regering bedrastisch plan: nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027

Dat is inderdaad drastisch.

titel: Vlaamse regering bespreekt drastisch plan: nieuwe wagens alleen nog elektrisch vanaf 2027

https://www.hln.be/binnenland/vlaams...2027~a3f5bbf4/

Citaat:
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.”
Astrid Roelandt 02-11-21, 06:36 Laatste update: 07:43


Kostprijs

Het voorstel van Peeters maakt het vanaf 2027 onmogelijk om in Vlaanderen nog nieuwe wagens op diesel, benzine of zelfs hybride wagens in te schrijven. Dat is een pak sneller dan de deadline die Europa vooropstelt, 2035, en ook sneller dan bijna alle landen. Enkel Noorwegen zou ons twee jaar voor zijn.

De redenering? “Uit berekeningen van de sector blijkt dat we vanaf 2025-2026 een switch zullen zien, waarbij een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs zal hebben als een wagen op benzine of diesel”, aldus minister Peeters. “Op dat moment vormt de kostprijs geen enkele hinderpaal meer en tref je mensen dus ook niet met zo’n maatregel.”
ADVERTENTIE
Tweedehandswagens

Verder zou je in haar voorstel vanaf 2030 ook geen tweedehandswagens meer mogen inschrijven, die deels of volledig op fossiele brandstoffen rijden. Wie een hybride of andere wagen heeft, kan die dus ten laatste verkopen in 2029 - op de Vlaamse tweedehandsmarkt althans.

Nadien mag hij of zij er uiteraard nog zelf mee blijven rijden, net als met de diesel-of benzinewagen die u nu al hebt: er komt geen verbod op zo'n wagens. “Met deze regeling heeft wie morgen een hybride koopt, nog altijd de kans om die over 8 jaar te verkopen. Maar vanaf 2025 zullen er ook veel elektrische wagens tweedehands op de markt komen.”
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)
Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) © Photo News
Laadpalen

Het voorstel van Peeters is nog niet afgeklopt binnen de regering: mogelijk wordt er wel wat geschoven met de jaartallen. Om al die elektrische wagens te voeden, ligt ook het voorstel op tafel om tegen 2030 aan 100.000 laadpalen te komen in Vlaanderen. Daar zou al min of meer overeenstemming over zijn aan tafel. De discussie gaat vooral nog over de tweedehandswagens. Bij N-VA vindt men 2030 een te strakke deadline, voor mensen die nu nog een nieuwe wagen kopen.
‘Erg ambitieus’

Volgens autojournalist Tony Verhelle, voormalig hoofdredacteur van AutoGids, zijn de plannen erg ambitieus. Maar of ze ook haalbaar zijn, betwijfelt hij. “Tot nu toe sleepte Vlaanderen met de voeten op vlak van groene mobiliteit. Nu maakt het plots een bocht van 180 graden. We zullen verschillende tandjes moeten bijsteken.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden