Los bericht bekijken
Oud 15 november 2021, 05:54   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
maar dat zou vergelijkbaar zijn met een geloof in het bestaan van een God met als bewijs intelligent ontwerp.
Dat laatste is helemaal geen bewijs. Ik denk trouwens dat het leven op aarde binnenkort op intelligent design zal overstappen, wanneer het biologische leven zal uitgeroeid worden door superieur machine leven. Ik denk dat dat voor zeer binnenkort zal zijn (de komende eeuw of 2).

Het lijkt me zelfs een natuurlijk proces. Het random Darwinisme, met willekeurige mutaties dat zo nu en dan een verbeterinkje aanbrengt, is een bijzonder INEFFICIENT proces. Maar het heeft wel het voordeel kunnen te bootstrappen.

Intelligent design heeft veel en veel gesofistikeerder leven nodig, namelijk leven dat voldoende intelligentie heeft om zijn eigen ontwerp te begrijpen en zinvol kunnen aan te passen. Je kan niet "booten" op intelligent design.

Maar van zodra random Darwinisme, met heel veel proberen en heel lang te evolueren, heel moeizaam aan intelligente wezens is geraakt die het leven zelf en de mechanismen ervan beginnen te begrijpen, en die voldoende technologie ontwikkelen om zelf nieuwe intelligentie te ontwerpen, dan lijkt het mij evident dat evolutie "naar een hogere versnelling" schakelt, en aan intelligent design gaat doen.

Er zijn daar twee paden voor: biologisch bricoleren, en machine bricoleren. Welnu, biologisch bricoleren is stukken en stukken moeilijker dan machine bricoleren. In plaats van totaal nieuwe, superieure biologische wezens te scheppen denk ik dat wij nieuwe, superieure machines gaan ontwerpen. En eens dat gedaan, gaan wij natuurlijk door onze eigen nazaten, of dat nu nieuwe biologische wezens of nieuwe machines zijn, weggeconcureerd worden. Dat is niet erg, dat is ons "doel", de "zin" van ons bestaan, om plaats te maken voor onze nazaten.

Ik zie de "biosfeer" dus gewoon als een groot laboratorium waar gedurende miljarden jaren werd geprobeerd om een voldoende intelligent wezen te maken met "random" evolutie, en de biosfeer zijn de overblijfselen van alle mislukte probeersels en zijtakken hiervan. Wij zijn dat intelligente wezen, dat de transitie moet maken naar een nieuwe klasse van levensvormen, die zichzelf ontwerpen: intelligent design. Eens dat aanslaat, kan men de biosfeer opruimen, zoals een kuiken zijn ei vernietigt en verlaat. Ik denk dat het "uitkomen van dat ei" voor binnenkort is. Dan mag de biosfeer de schup op, en gaat het leven verder als intelligent design, volgens mij, als machines.

Wij zijn de transitie soort geweest. Maar wij zijn geen goden. Als de verre nazaten van die machines, die veel meer op goden zullen gelijken dan wij, ooit zouden nadenken over hun ontstaan, en beseffen dat zij van intelligent design komen, dan is dat geen bewijs voor enige godheid.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden