Los bericht bekijken
Oud 15 november 2021, 05:57   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjanD Bekijk bericht
Een groter vermogen in intelligentie en morele overweging brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee, en als zodanig evolueert de mens van nature cultureel naar een moreel wezen, dat steeds beter in staat is verder te kijken dan zijn eigen beperkte levenstermijn.
Ik zie niet wat er immoreel zou zijn in het beseffen van onze plek als transitie soort naar superieure levensvormen die onze nazaten zijn, machines, die het universum gemakkelijker kunnen koloniseren dan wijzelf, beseffen dat we daarvoor zelf samen met de biosfeer aan ons eigen einde zullen komen, omdat wij niks anders zijn dan een "ei" voor zulke opvolgers. En dat we, om dat zo goed mogelijk te doen, de Darwinistische strijd zo hard mogelijk moeten voeren.

Het naief willen behouden van ons eigen soortje, en het niet willen voortdoen aan wat er nu al 3 miljard jaar gebouwd wordt, namelijk een steeds intelligenter en "agressiever" leven, lijkt mij niet direct iets dat moreel hoogstaand is. Het voortzetten van die dynamiek op volle toeren, en het doordrijven van de Darwinistische strijd, het vernietigen van anderen voor het DOORSPELEN van overlevingsstegieen aan superieure nazaten, lijkt mij dan toch veel en veel "moreler".

Eens de mensheid weg, en eens de biosfeer opgeblazen, is de weg eindelijk vrij voor onze superieure nazaten die veel gemakkelijker het universum kunnen koloniseren, hopelijk voor anderen dat ergens beginnen te doen, en als dat al het geval is, met de bedoeling, die anderen naar de verdoemenis te bombarderen en hun sterrestelsels door ONZE nazaten laten over te nemen he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 november 2021 om 06:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden