Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
De situatie voor verschillende van de ons bekende "grote merken" (ja,ik bedoel dingen als GM,Ford ,VW en Toyota) is eigenlijk hopeloos op het gebied van EV's
Op dit moment vervaardigen ze ALLEMAAL SAMEN merkelijk minder Ev's dan Tesla .Bovendien zijn er in de "mature" markten steeds meer maanden waarin Tesla-modellen in de top 10 van meest verkochte personenwagens tout-court binnendringen....
Geen enkel van hen heeft momenteel ook maar 1 fabriek,zelfs geen kleintje,dat in staat is met dezelfde meedogenloze efficiency EV's te bouwen als Tesla.....En geen enkel van hen heeft ook maar 1 EV in catalogus dat de "3" en de "Y" zelfs maar benaderd op gelijk welke parameter....
Zelfs de beroemde "autoafbreker" Mr Munro toont dat de laatste jaren aan.Hij heeft,meerdere malen tot zijn verbijstering,vastgesteld hoe zelfs in een tesla 3 met amper 6 maanden verschil er al letterlijk tientallen VERBETERINGEN te vinden zijn,tot in de GIETSTUKKEN toe...
Maar Mr Musk heeft al lang gewaarschuwd: "The Factory is The Product"
Het is,om terug te keren op het draadje,eigenlijk ook eerlijk van toyota min of meer toe te geven dat ze de ICE zo lang mogelijk in beeld gaan houden,en door hoepels gaan springen om dat zo te houden..
Ja,ze gaan ook EV's bouwen,veel EV's...maar hun situatie is hopeloos.De concurrentie van Tesla in de intressante marktsegmenten (en dat is NIET de onderkant van de markt!)zal zelfs niet van hen komen maar vanuit China!
ondertussen:
https://www.youtube.com/watch?v=wLNr3AgekSw
Verbijsterend filmpje,en we weten dat de Ford,VW en Toyota leiding de vernoemde parameters helemaal kennen (tenslotte gaan die gasten al VEEL Teslas uit elkaar hebben doen schroeven de laatste jaren hé  )
|
Ik verwacht dat het batterijcompartiment met thermisch management bij die tabless 4680 cellen - want van batterijpacks kun je niet meer spreken - zowat 100 kg tot 150 kg minder gaan wegen dan de complete batterijpacks van de huidige Teslas.
Is maar een schatting, ergens 2e kwartaal 2022 gaan we dat wel komen te weten, wie weet van Mr Munro. Nee, gene zever men neemt gewoon de gewicht-specs van een Model Y met 2170-pack en eentje met 4680-compartiment, beide Long Range.
Giga Berlijn of Giga Texas, wie krijgt de primeur?
Aja, en het Model Y is nu al de lichtste E-SUV i.v. bruikbare kWh, of gewicht/rijbereik in de 4,75 m SUV klasse. (~2 ton voor de AWD Long Range)
(dat filmpje hierboven gequoted demonstreert dat onder andere duidelijk waar Tesla veel (ander) gewicht wint)
Bjorn Nyland let op elk detail:
https://www.youtube.com/watch?v=lP4gCHpP7NE
Tesla Model Y LR range test w/18" Winrun tires. // 02.09.2021