Discussie: Hellup!
Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2005, 20:27   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Irrris
5e jaar Latijn-Moderne talen...
't is voor een debat voor Nederlands, en je kon dus zelf niet kiezen in welke partij je zat.
Ik ben trouwens zelf al met politiek bezig vanaf ik het min of meer kon begrijpen hoor, maar dat komt ook doordat mijn opa voorzitter was v.d. VOS e.d., al ben ik zeker niet de enige van mijn klas die er zich in interesseert.
Democratisch argument:
*De meerderheid van de Belgen lijkt België te willen behouden volgens de laatste peilingen.

Sociaal argument:
*Een systeem van sociale zekerheid staat sterker wanner er een grotere groep in bijdraagt, zelfs als een bepaalde groep procentueel iets boven de normale waarden van besteding consumeert.
*Een economisch zwakkere regio blijft verweesd achter en is gedoemd nog dieperin het moeras te zinken, met alle mogelijke sociale drama's als gevolg.

Economisch argument:
*Een van beide landsgedeelten (of beiden!) verliezen Brussel als 'wingewest' met als gevolg versnippering etc.
*Een deel van de mensen die aan België of zijn instellingen verdient, zal bij splitsing werkloos worden. De splitsers die in een Vlaams financiëel paradijs geloven, zijn meestal niet de ondernemers die contracten en jobs klaarliggen hebben voor zij die bij secessie tussen wal en schip terechtkomen.
*Vlaamse bedrijven verliezen waarschijnlijk een deel van de afzetmarkt in Wallonië. Logisch dat na splitsing een boycot volgt van Vlaamse producten door Wallonië.

Demografisch argument:
*Een land met minder volk heeft op het Europese plan minder zeggingschap.

Defensie:
*Het grootste deel van het Belgisch leger en materieel bevindt zich op dit ogenblik in Wallonië. Vlaanderen staat dus voor de extra-kost van een quasi gloednieuw leger ingeval van splitsing.

Praktisch:
*Splitsen (= grenzen bijmaken) druist in tegen de tendens om grenzen af te schaffen en vrij verkeer van personen en goederen te vergemakkelijken.

Cultureel argument:
*In een republiek Vlaanderen verliezen we ons vorstenhuis, dat garant stond voor hoogstaande cultuur (mecenaat, foto's van prinsessen, glamour-T.V....)
*Bepaalde unitaire cultuurmonumenten zijn gedoemd te verdwijnen (Opera en orkest van de Munt-Nationaal orkest van België)

Gezagsargument:
*Ik wil niet dat België verdwijnt!