Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Ja, je wil niet toegeven dat dit een goed landje is nietwaar? 
|
Meh, ondanks België, niet dankzij. Ons deel van Europa was sinds de middeleeuwen al welvarend. Een tricolore vlag zie je mij niet wapperen en mijn ware vaderland is BeNeLux of tenminste VlaNed. Ik ben vrij ontevreden met het Belgisch nationalisme en hoe het tot uiting is gekomen in de geschiedenis tot de dag van vandaag. Dat vooral, eigenlijk.
Ik vind België verschrikkelijk op spiritueel vlak, soms. Dat wel. Ik woon bijna in Nederland en binnenkort woon ik er echt en dat maakt mij een aangenamer persoon voor zowel Vlamingen als Nederlanders.
Geen fan van Belgicisme immers. Dat is wat het hier voor mij geestelijk 'miserabel' maakt. Tegenwoordig wel draaglijker desondanks.
Die onderdanigheid hou ik niet van, vooral jegens Franstaligen. En dat uit nationalisme. Of dat wij-zij-clandenken uit pure onzekerheid en angst voor verdeling. Je hebt het overal wel in Europa, maar bij ons toch net erger. Men cijfert zichzelf te vaak weg. Dit forum echter is een baken van vrijdenken, gelukkig. Het met elkaar 'oneens zijn' wordt hier tenminste gekoesterd, maar ik ben niet met die cultuur opgegroeid in België.