Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2005, 09:36   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard de mythe van de maanlanding

Zijn we wel op de maan geweest?

ECHT of VALS?

MYTHE
Hoewel er geen wind voorkomt op de maan, wappert de Amerikaanse vlag.
WAARHEID
In de vlag zat een ijzerdraad die moest beletten dat het textiel slap aan de stok zou hangen. Bij het planten van de vlag liet de ijzerdraad de vlag trillen.

MYTHE
De astronauten hadden moeten sterven bij het doorkruisen van een hoogradiatische gordel rond de Aarde.
WAARHEID
De astronauten kwamen maar vier minuten in contact met die radiatie, qua impact te vergelijken met het nemen van een röntgenfoto.
MYTHE
De schaduwen op de maanfoto’s bewijzen dat er meer dan één lichtbron was, zoals een grote studiospot.
WAARHEID
De foto’s werden gemaakt op een heuvelachtig terrein terwijl de zon laag tegen de horizon stond, wat voor grillige schaduwvormen zorgde.
MYTHE
Als de zon schijnt, is het zo heet op de maan dat de filmrolletjes hadden moeten smelten.
WAARHEID
Alle filmmateriaal zat in speciale beschermende omhulsels. Bovendien was het bij de landingen altijd dageraad of valavond, wat de temperaturen laag hield.
MYTHE
Het achterlaten van een voetafdruk vereist de aanwezigheid van vocht, maar er is geen water op de maan.
WAARHEID
Ook in fijn stof kunnen blijvende afdrukken worden gemaakt.
MYTHE
De ruimte wemelt van supersnelle micrometeoren die de astronauten hadden moeten treffen en doden.
WAARHEID
De ruimte is zo groot dat de kans op een aanvaring met een mini-meteoor zo goed als nihil is. Bovendien dragen de astronauten superbeschermende kledij van kevlar.
MYTHE
Bij de maanlanding had de module een diepe krater moeten achterlaten in het stoffige oppervlak.
WAARHEID
Onder het laagje stof bevindt zich een harde rotslaag.
MYTHE
Bij het opstijgen van de landingsmodule voor de terugreis volgt de camera het toestel omhoog. Wie bediende die camera vanop de maan?
WAARHEID
Dat was een fotograaf die vanuit Houston met afstandbediening een op de maan achtergelaten televisiecamera manipuleerde.
MYTHE
De maanbuggy was veel te groot om in dat kleine landingstoestel te kunnen!
WAARHEID
Het voertuig kon volledig in elkaar worden geplooid tot de afmetingen van een kloeke reiskoffer.
MYTHE
De ruimte bulkt van de sterren maar op de beelden zijn er geen te zien.
WAARHEID
De sterren waren er wel degelijk maar de klaarheid van de maan maakt de vaag oplichtende sterren op

------------------------------------

hoewel ik niet zo'n liefhebber ben van complottheoriën (zie 11september WTC en mensen als exodus en gun enz.) sta ik wel verbaasd van deze argumenten. Ik ken wel een gek in Leuven die zijn anti-ruimtevaart verhaaltje probeert te verkopen aan de studenten, maar nu ik dit zie.... begin ik precies te twijfelen.
wat denken jullie?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 maart 2005 om 09:40.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden