Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2005, 10:19   #27
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
VRIJZINNIGHEID betekend voor mij in het huidige tijdsbeeld in de eerste plaats POLITIEK NIET CORRECT zijn.
Het wordt al iets helderder: vrijzinnig heeft bij u dus niks met religie of anti-religie te maken.

U zet zich dus af tegen het "politiek correct" denken (wat u al lang duidelijk maakte in uw signatuur).

Maar wie heeft het begrip "politiek correct" uitgevonden (volgens mij de Amerikaanse nieuw-rechtse conservatieven)? wat betekent het precies? en wat is er mis mee in uw ogen (behalve dat u het gemakshalve vereenzelvigt met "cultureel marxisme", wat dat ook moge betekenen)?

In mijn ogen is politiek correct denken (waar ik dus een voorstander van ben) hoofdzakelijk opkomen voor verdraagzaamheid en het bestrijden van fascisme en racisme. Mijn redenen daarvoor zijn niet religieus, want ik ben atheïst, maar hoofdzakelijk het grondprincipe dat alle mensen in se gelijkwaardig zijn en dus ook als zodanig gelijkwaardig respect verdienen. Dat is dus een houding die dictatuur, totalitair denken en onderdrukking van de een door de ander verwerpelijk vindt. Als u dat marxistisch noemt, dan ben ik maar marxist (al weet ik zeker dat marxisme een andere lading dekt). En als u dan per se anti-correct wilt denken moet u toch uw redenen hebben. Pure moedwil? Of sympathie voor totalitair denkenden?

Laatst gewijzigd door malinois : 13 maart 2005 om 10:20.
malinois is offline