Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB
Als het statistisch bewezen is dat men 10 keer meer kans heeft om op IZ tercht te komen indien men niet gevaccineerd is en men gaat daardoor een vakje rood kleuren voor iemand anders terwijl het groen had kunnen zijn dan verhaalt men eigenlijk de eigen keuze op iemand anders.
|
Wel, ik heb het nu al enkele keren uitgelegd. Het is van geen belang dat men "10 keer meer dan heel weinig" kans heeft. Wat telt is de uiteindelijke kans.
Als men in een groep zit die 10 keer meer kans heeft om IZ te gebruiken DAN DE CAPACITEIT DIE PROPORTIONEEL MIJ IS TOEGEKEND dan moet mij die toegang ontzegd worden he. Omdat mensen in mijn groep aan overconsumptie doen ten aanzien van het aandeel dat ze "voorzien" hebben.
Kijk, stel dat 1100 IZ bedden beschikbaar zijn, op een bevolking van 11 miljoen. Dat wil zeggen dat men 1 bed voorziet per 10 000 mensen.
Als uw kans kleiner is dan 1 op 10 000 om een IZ bed nodig te hebben, dan ben je OK. Je bent gedekt door wat men collectief - jij inbegrepen - heeft bijgedragen en opgebouwd. Iedereen die minder dan 1 kans op 10 000 heeft om op IZ terecht te komen, moet dus IZ toegang hebben.
Daarentegen, zit je in een groep die meer dan 1 kans op 10 000 heeft om op IZ terecht te komen, dan ben je een slokop die meer gebruikt dan zijn deel van de koek he. En die groep gaat dus het aandeel IZ van de rest van de maatschappij oppeuzelen. Die moet dus toegang tot IZ ontzegd worden.
Of dat nu komt omdat je bejaard bent, vet bent, of ongevaccineerd bent, heeft hierbij geen belang, je bent een slokop die de maatschappij zich niet kan permitteren.
Heb je nu een kans van 1 op 20 000 om op IZ te komen, dan ben je OK. Je zou dat met vaccinatie misschien naar 1 op 200 000 kunnen brengen, maar dat hoeft niet. Je verbruikt niet meer dan jouw aandeel, ook ongevaccineerd.
Het zou nogal sterke koffie zijn dat die zuinige mensen NOG zuiniger moeten zijn om die slokops wat meer laten op te vreten he.