Los bericht bekijken
Oud 8 december 2021, 17:29   #27
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ochod, had die een 'boodschap' ?
Zo van: "ge moet mijn vader graag zien, of 't zal u bezuren achter uw dood" ?

Ik las een tijdje geleden een boek dat handelt over het antieke Alexandrië . Het gaat over de geschiedenis van deze stad vanaf de stichting van de stad door Alexander de Grote tot de 4de eeuw na Chr. Het boek geeft tevens een relaas van de onvoorstelbare wetenschappelijke kennis die gedurende die eeuwen beschikbaar was in Alexandrië. Wetenswaardigheden die vergaard werden dankzij de gigantische bibliotheek waarmee Ptolemeus I (die een verzamelwoede had voor wat boeken betreft) begon. Deze bibliotheek was voor iedereen toegankelijk.

Kennis die zo goed als alle domeinen besloeg. Zowel kennis van de wiskunde, van het menselijk lichaam, van de mechanica, van de natuur, de taal, en noem maar op. Mensen als Aristoteles,Theophrastus , Euclides, Demetrius, Ctesibius, Hero, Herophilus en Eristratus, Strato, Aristarchos, Eratosthenes, en ga zo maar door, zijn een waar eerbetoon voor de menselijke geest. Kennis die beetje bij beetje herontdekt werd vanaf de 16de eeuw.

Wat me altijd heeft geërgerd en nog steeds ergert, is dat de christelijke ideologie, die het vanaf keizer Theodosius voor het zeggen kreeg, heel dat degelijk Alexandrijns wetenschappelijk denken tot in de kiem heeft gemoord en dit voor lange, lange eeuwen. Het christendom verving dit sprankelend Alexandrijns denken door hoog en weinig relevant obscurantisme. Onvergeeflijk.

Niet dat ik de huidige christenen hiervoor verantwoordelijk stel, maar wel hun ideologie.

Toemaatje.
Voor de mensen die het interesseert:

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 december 2021 om 17:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden