https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211208_97924425
“Als snelheidsboetes een verdienmodel worden, hebben we een probleem”
Timmie van Diepen HBVL 9-12-2021 om 06:00
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien.
Het was de Vlaamse regering, met name mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld), die daarvoor in februari van dit jaar de weg vrijmaakte. Sindsdien mogen gemeenten zelf GAS-boetes uitdelen voor wie tot 20 km per uur te snel rijdt.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211208_96709023
Trajectcontroles door privébedrijf verdelen Vlaamse meerderheid
Brussel/Bilzen - Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid.
Er zijn gemeentes die trajectcontroles willen privatiseren.
De firma in kwestie wil wel dat alle snelheid remmende inrichtingen, in het traject verdwijnen.
Gaat het hier dan om verkeersveiligheid of gaat het hier om de kassa?
Addertje onder het gras is, dat indien de kassa niet genoeg rinkelt, de gemeente zal moeten betalen.
De privéfirma ligt dus midden in het bed.
Graag een discussie hierover.