Deze ochtend deze situatie meegemaakt. Ikzelf ben groen en wil rechtdoor.
Ik verleen voorrang aan rood, maar die blijft staan omdat blauw hem hindert in het links afslaan. Blauw stond iets verder naar voren.
Dus rood blijft staan. Wie mag dan eerst gaan? Groen of blauw?
Aangezien ik gesandwiched zit tussen de twee, en blauw voor mij van links komt, lijkt het me logisch dat ik mag gaan.
Ik kom regelmatig in dit soort situaties en het wordt bijna altijd opgelost met handgebaren. Met wat hoffelijkheid laten we zo in onderling overleg elkaar voor. Op de website waar ik dit plaatje vond, noemt men dit "gelegenheidsvoorrang" omdat het onderling opgelost dient te worden.
Een andere website stelt dat groen voorrang heeft op blauw, omdat groen rechtdoor rijdt op dezelfde weg. Rechtdoor rijden heeft voorrang op afslaan.
Zowel rood als blauw moeten een manoevre uitvoeren door te draaien. Groen niet, dus lijkt me dat het argument waarom groen voorrang heeft. Ik heb dit zo'n 20 keer voorgehad als zijnde groen. Ik stop dan, kijk wat er gebeurt en rijd rustig door. Blauw bleek een agressieveling, eiste voorrang op, stopte na zijn manoeuvre om uit te stappen en erop te kloppen.
Maar mijns inziens heeft hij ongelijk