Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2005, 20:52   #14
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Iedereen is veel gezegd.
Er zijn hier veel verdedigers van een louter representatief systeem waarin de macht uitsluitend bij een min of meer verkozen elite berust i.p.v. bij de burger.

Dan behoor je wél tot een minderheid.
Vele machthebbers zijn samen met u ook tegen democratie.
Begrijpelijk: macht sta je niet makkelijk af.

Referenda sluiten niet uit dat politici hun werk doen, integendeel.
Wanneer de burger slecht wetgevend werk (via BROV) en hun makers werkelijk kan terugfluiten (via recall), dan zullen politici gegarandeerd betere wetten maken.

Waaruit besluit je dat?
Enquetes of natte vingerwerk?

Bizarre contradictie met uw opener.
Als u meer directere democratie wil dan moet u het kiesysteem maar
veranderen. Maar laat me me effen verduidelijken, ik vind niet dat men om de haverklap voor om het evenwat een referendum moet organiseren.(principieel is misschien wel de foute woordkeuze)De europese grondwet is natuurlijk wel niet om het even wat. De politici zijn evenwel het best bevoegd om over deze zaken te beslissen samen met hun technocraten. Daarbij kun je van de bevolking moeilijk verlangen dat zij de grondwet kennen (informatie campagne zou ten dele helpen maar kost veel geld) en kun je verwachten dat zij voor of tegen europa/turkije/bepaalde partijen stemmen. Daarbij denk ik echt niet dat de bereidheid bij de bevolking zo hoog is, zeker niet als het geen bindend referendum is zoals men van plan was, deze zou dan al in het weekend(wat helemaal niet zeker is) moeten gehouden worden en dan kost het nog een hoop geld. Daarbij vind ik dat als men dan toch een referendum houdt, men de europese grondwet moet laten beoordelen door alle europeanen en dat dan de meerderheid gelijk krijgt.

Laatst gewijzigd door maarte : 14 maart 2005 om 21:01.
maarte is offline   Met citaat antwoorden