Los bericht bekijken
Oud 31 december 2021, 17:16   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik maak de Twitter rules niet he.

En ik ben nooit veranderd van opinie voor zover ik weet: Vrijheid van meningsuiting moet maximaal kunnen, ook desinfo en leugens dus, met een paar notoire uitzonderingen voor HateSpeech en opruiing en grappen maken over Bommen in vliegtuigen.
Ik denk dat het zelfs mogelijk moet zijn om moord en genocide als politiek bespreekbare strategie te bediscussieren, maar ik ben het met U eens dat dat niet mag ontaarden in een specifiek besproken plan om een specifieke persoon om te brengen, zolang men daar geen democratische consensus over heeft dat zoiets een normale manier van omgang is.

Maar zeker wat betreft niet-hate speech kan men filosofisch gezien nooit uitmaken wat nu "waar" en "onwaar" is, en wat nu "informatie" en wat nu "desinformatie" is. Er bestaat de wetenschappelijke methode, maar ik zie niet goed in hoe men die VERPLICHT kan maken, vermits de wetenschappelijke methode een PERSOONLIJKE demarche is, en geen "publiek vaststelbare" (het vaststellen is immers individueel).

Dat is een beetje zoals het beweren dat een cryptografische handtekening "publiek werd vastgesteld" zonder ze zelf te verifieren. Dat is een zinloze praktijk als men die in absolute zin zou willen toepassen om eens en voorgoed te zeggen wat nu "waar" is en wat "onwaar" is.

Het enige wat men kan doen is een wetenschappelijk natrekbaar betoog aanbrengen dat de uitspraak falsifieert, maar dan nog is het een persoonlijke demarche van de lezer om die telkens opnieuw zelf na te trekken.

Citaat:
Maar het is zeker zo dat er ook publieke tegenreacties mogen komen tegen desinfo en leugens, dat is OOK vrijheid van meningsuiting he.
Natuurlijk, maar enkel via het UITEN van een mening, niet via het BELEMMEREN van het uiten van die zogezegde desinformatie.

En ja, ik ben het met U eens, maar dan zou men eerst en vooral eens al die TV kwakzalvers op de rooster mogen leggen he, die de ene onwaarheid na de andere debiteren op basis van wat men op zijn best "elementaire epidemiologische methode fouten" zou mogen noemen en, gezien het statuut van de praatjesmakers, in een meer realistische vorm "kwakzalverij" he.

Citaat:
Ik pleit nergens om Leugenaars en complotgekken op te sluiten of aan lantaarnpalen op te hangen, wat sommigen wel doen.
In tegenstelling tot wat je misschien denkt, pleit ik daar helemaal niet voor. Ik pleit er enkel voor om DWINGELANDEN aan lantaarnpalen te hangen, vooral als die dwingelanden zich baseerden op kwakzalverij om dwang uit te oefenen op anderen. En ja, natuurlijk is er de gedeelde verantwoordelijkheid van die dwingelandij op zij die door die dwingelanden "geconsulteerd" werden en de lulkoek verkochten he.

Er is een groot verschil tussen een vrijblijvende zeveraar te zijn die aankondigt dat het einde van de wereld nabij is ; en een "geconsulteerd expert" te zijn die aankondigt dat het einde van de wereld nabij is, en ALS DUSDANIG de politicus van zijn verantwoordelijkheid lijkt te ontheffen van de nefastheid van die zijn beslissingen "immers, die luisterde naar experten".

Als men politici deels van hun verantwoordelijkheid ontheft bij het volgen van - of in tegendeel aansprakelijk stelt voor het niet volgen van - expert advies, dan is het normaal dat die verantwoordelijkheid op de schouders komt te vallen van die experts he. Zo niet hebben we een "onverantwoordelijke tandem".

Kortom, voor mij mogen de politici die tot dwang hebben beslist, en de experten die dat officieel als raad gaven, en al hun beslissende handlangers, aan lantaarnpalen gehangen worden, om de eenvoudige reden dat zij door hun snode daden de essentie van onze westerse beschaving, namelijk de burgervrijheden en de rationaliteit, hiermee hebben opgeblazen, en ons op gelijke voet teruggebracht met die Unterbeschavingen die op religieuze overheden en magisch denken gebaseerd zijn. Ja, dat is immers een hoogverraad dat nog veel erger is dan zijn "land" verraden of zo, waarvoor men destijds zonder blozen de kogel kreeg. Wat die kwiebussen uitgestoken hebben is een pak erger.

Citaat:
By the way : ik zit nu thuis Corona-positief met Omicron. (na 3 vaccinaties)
Toch geen *Walk in the Park* mag ik wel zeggen, ik had geen enkel effect van de Alfa Variant maar deze is venijniger.
Niet veel energie, hoofdpijn en een loopneus.

Gij hebt nooit alfa gehad dacht ik, jij hebt toch D614G gehad, nee ? Alfa was in 't voorjaar dit jaar ? Ik dacht dat jij positief was het jaar daarvoor ? Ofwel was dat een vals positieve he.

Nu troost U, het gaat mij ook gebeuren he. Ik denk niet dat veel volk eraan gaat ontsnappen.

Citaat:
Plezant is het niet, maar als dit een doornsee reactie is op corona dan is er geen sprake meer van een "Pandemie". Ik heb al ergere verkoudheden gehad.
Ik ben exact op die manier anderhalve maand geleden ziek geweest, zelfs een dag thuis gebleven, gewoon veel te suf om naar bureau te gaan ; mijn vrouw ook, en mijne kleine ook. Ik heb het aan mijn collega's doorgegeven. Maar mijn zelftest was negatief.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden