Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k
Daar gaat "hij" niet op reageren .
Je moet ook eens regelmatig wat nep erop zetten dat "ziet" hij natuurlijk wel .
" hij" is veel beter dan een kopie machine in zulke gevallen.
|
ik ga daar wel op reageren want ik heb genoeg eigen auto-ervaring, en kan dat met talrijke serieuze links staven, zelfs met prentjes en fotos en videos en vooral proefondervindelijk.
Gemeten door TÜV Noord, en ik zal het vertalen: (gelieve alles begrijpend te lezen, dan weet men dat het veel meer kan zijn dan 0,5 tot 1 liter/uur naargelang cilinderinhoud, het gaat namelijk over het WARM houden van de wagen, dat kost extra stroom en elke 100 Watt is 0,1 liter/uur !)
Citaat:
Essen (dpa/tmn) - Veel chauffeurs laten de motor draaien in files of terwijl ze op iemand wachten. Ze zouden veel kunnen besparen als ze het zouden uitschakelen. Want stationair draaien kost ook brandstof.
Als je in de file staat en de motor draait, verbruik je aanzienlijk minder brandstof dan tijdens het rijden. Maar stationair draaien kost ook energie. Afhankelijk van het motortype wordt er tussen de 0,8 en 1,5 liter benzine of diesel per uur verbrand, legt TÜV Nord uit. Hij adviseert daarom de motor af te zetten na een verwachte stilstand van meer dan 20 seconden.
Bij koud weer doe je dit niet graag alleen om de verwarming aan te houden. Wanneer de motor draait, heeft deze zeer weinig energie nodig voor de ventilatormotor. De verwarmingslucht daarentegen is een afvalproduct van de motorwarmte. Verwarmde achterruiten of verwarmde stoelen profiteren echter niet van de restwarmte van de motor: ze hebben elektriciteit nodig, die ze uit de dynamo halen. Door ze te bedienen, stijgt het brandstofverbruik met ongeveer 0,1 liter per uur voor 100 watt vermogen, dat bijvoorbeeld nodig is voor stoelverwarming.
|
Citaat:
https://www.sueddeutsche.de/wirtscha...%C3%9CV%20Nord.
Essen (dpa/tmn) - Viele Autofahrer lassen im Stau oder beim Warten auf jemanden den Motor laufen. Dabei könnten sie viel sparen, wenn sie ihn ausmachen würden. Denn auch der Leerlauf verbraucht Sprit.
Wer im Stau steckt und den Motor weiter laufen lässt, verbraucht deutlich weniger Sprit als während der Fahrt. Doch auch der Leerlauf kostet Energie. Je nach Motortyp werden dafür zwischen 0,8 und 1,5 Liter Benzin oder Diesel pro Stunde verbrannt, erläutert der TÜV Nord. Er rät daher, schon ab einer zu erwartenden Standzeit von mehr als 20 Sekunden den Motor abzuschalten.
Bei kaltem Wetter wird man das ungern tun, schon um die Heizung in Betrieb zu halten. Sie benötigt bei laufendem Motor nur sehr wenig Energie für den Gebläsemotor. Die Heizluft ist hingegen ein Abfallprodukt der Motorwärme. Heckscheibenheizung oder Sitzheizung profitieren allerdings nicht von der Abwärme des Motors: Sie benötigen Strom, den sie von der Lichtmaschine beziehen. Deren Betrieb erhöht den Kraftstoffverbrauch um etwa 0,1 Liter pro Stunde für 100 Watt Leistung, die zum Beispiel die Sitzheizung braucht.
|
Ga jij maar liever met den Johan toogpraat verkondigen.
(en als de tooghangers al eens een link vinden weerlegt dat meestal hun eigen toogpraat, en plots wordt het héél stil, en beginnen ze over iets anders...

)