Een draadje over 2 Chinezen die direct gaan concurreren, niet alleen in China...
• De eerste NIOs ES8 (grote SUV) kwamen 30 september in Noorwegen aan, en waren al sinds ~ mei bestelbaar.
• Bij XPeng G3 (SUV/CUV) was het ongeveer ook zo, maar de eerste 100 G3 kwamen pas 15 september 2021 met de boot aan. (waren wel veel eerder aangekondigd maar wslk was de productie nog niet voldoende, en de Chinezen willen ook hun XPeng...)
(*links, zelfs filmpjes kan ik plaatsen)
• Dus 15 dagen eerder voor XPeng wat eigenlijk verwaarloosbaar is voor de totale verkoop 2021.
- Want beide merken willen Europa veroveren en beginnen beide voorlopig enkel in Noorwegen.
- NIO biedt ook de batterij-als-service aan (en batterij-swapstation) en drukt daardoor de aankoopsprijs met ongeveer € 9.000 omgerekend. Volgens NIO / geruchten zouden de meeste Noorwegers die een NIO kiezen (90%?) die formule genomen hebben, dus ze kopen de wagen zonder batterij (en betalen een
relatieve maandelijkse huurprijs, de batterijwissel zal dan gratis zijn?). Link helemaal onderaan.
Maar natuurlijk kan men elke NIO ook (snel)laden aan andere snelladers.
- XPeng biedt dat niet aan en zal zijn hardware/laadsnelheden nu wel geoptimaliseerd hebben voor de DC-snelladers met CCS-standaard.
(want de eerste tests in augustus 2020 door Nyland (puur Chinese versie) waren allesbehalve snel)
• De vraag is wie van de twee levert er zodanig genoeg om te starten en bij de Noorse klant indruk te maken, en dat in EV-land nummer 1. Hoeveel bestellingen en vooral uitleveringen waren er? Hoe zijn de vooruitzichten 2022? XPeng blijkt voorlopig sneller te groeien en heeft meer dan 2,5 maal zoveel wagens in Europa verkocht (enkel NO voorlopig)
Dat is gemakkelijk te checken omdat Noorwegen zijn
inschrijvingscijfers elke dag ververst en we hebben maar 2 specifieke modellen die gemakkelijk te vinden zijn.
Rangschikking per algemeen totaal. (januari 2022 = 0)
- Nog een weetje over deze modellen, beide zijn de eerste modellen respectievelijk in 2018, de productiestart van de
NIO ES8 was wel ~ 5 maanden vroeger dan de
XPeng G3 die 57 cm korter is. Prijzen Noorwegen zijn te vinden, plak ik onderaan.
* NIO:
https://topelectricsuv.com/news/nio/...s-launch-plan/
* XPeng:
* Van "the battle" zijn talrijke links te vinden, sinds halfweg 2021 al, ook BYD speelt mee.
Citaat:
https://cnevpost.com/2021/09/30/nio-...rental-option/
The NIO ES8 SUV will start at NOK 609,000, or about $69,300, in Norway. By comparison, in China, the model starts at RMB 468,000, or about $72,200, before subsidies in China.
Specifically, the starting price for the ES8 with the 75-kWh standard range battery is NOK 609,000, and it offers a WLTP range of up to 375 km.
The long-range version with the 100-kWh pack starts at NOK 679,000 and offers a WLTP range of up to 500 km.
NIO has also brought its battery leasing service BaaS to Norway, under which the starting price for the 75-kWh model is reduced to NOK 519,000 and the user pays NOK 1,399 per month for the battery lease.
Under the BaaS program, the starting price for the 100-kWh model is reduced to NOK 519,000, with a monthly battery rental fee of NOK 1,999.
Models with the 100-kWh pack will be available in March 2022, and the 75-kWh version will be available in July 2022.
For Norwegian consumers, the immediately available ES8 model is the Signature Edition with the 100-kWh pack, which starts at NOK 759,000. If customers choose BaaS, the starting price for this model is reduced to NOK 599,000 and the monthly battery lease costs NOK 1,999.
|
De veel compactere XPeng G3 heeft ook 2 batterijversies en de basisprijs bedraagt maar 243.772 NOK
Citaat:
https://motowheeler.com/no/electric-cars/xpeng-g3-34
Xpeng G3Xpeng G3 Price in Norway is 243,772, on this page you can find the best and most updated price of G3 in Norway with detailed specifications and features
The Xpeng G3 is available with a choice of two batteries pack. Its Long Range model was released on July 2021 with a larger 66.5 kWh battery claimed range of 550 km, while the 50.5 kWh batteries give the range of 401 km. The electric motor is used 2nd Generation Permanent Magnet Synchronous Motor.
|
Of de XPeng website van Noorwegen: (prijzen veranderen wel sens)
https://no.heyxpeng.com/pages/g3