Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
Zelfs dat niet.
|
Interessant. Dat lijkt anders niet zo. Die enkele keren dat ik Apple Daily aanhaalde, verwees je naar de national security law en leek je akkoord te gaan met de crackdown. Ok, ik had dus verkeerd begrepen en je keurt dat dan ook af? Dat is wel even belangrijk om jouw standpunt goed te begrijpen.
Citaat:
Een gelijkaardig anti China opruiend blad had in de VS of het GB nooit zo lang kunnen opereren.
|
Mja, dat denk ik dus niet. Wat Breitbart bvb. over de regering mocht "berichten" is toch nog een paar graden erger. Als je spreekt over aanzetten tot geweld... Nou, heel wat US media mag in de spiegel kijken mbt de bestorming kapitool vorig jaar. En toch is er geen overheidsban gekomen op die media. De persvrijheid is behoorlijk stevig verankerd. Je beoordeelt niet met dezelfde maten en gewichten. VS/UK mag niks verkeerd doen terwijl je voor China meer dan een beetje door de vingers ziet. Ik vind dat vreemd.
Citaat:
Ondanks de rol van Apple Daily in Occupy Central in 2014 en de recente onlusten was Jimmy Lai onaantastbaar tot nu toe voor de Hong Kong autoriteiten met zijn financiering uit de VS. Die financiering werd onmogelijk gemaakt en dwong het blad te sluiten. Het is goed te beargumenteren dat dit de vrede in Hong Kong ten goede komt ook al is het niet goed voor de persvrijheid op zich. Het gejammer over persvrijheid uit de VS en GB is niet enkel hypocriet. Wat ze bejammeren is hun verlies aan invloed.
|
Wat je hier zegt is: een beetje pers-crackdown is ok voor de goede vrede.
Nou.
Ten eerste denk ik dat je dat causaal verband niet mag maken; is het door de crackdown dat er nu meer vrede in HK, of is iedereen gewoon bang nu en durft niemand nog iets te doen?...
Ten tweede, als je dit "pragmatisch" toelaat, dan zet je de deur open voor allerlei repressie met als verantwoording het dat het "voor de goede vrede is".
Het kan veel simpeler: persvrijheid. Punt.
Benieuwd hoe HK eruit zal zien binnen 5j. Benieuwd of er dan nog IEMAND weet wat er op Tiananmen is gebeurd