Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2022, 11:41   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
nogmaals, de vraag: "Een economie zonder inflatie of deflatie, is dat mogelijk?"

Ja euh, de data toont aan van "Ja". Er zijn inderdaad wat schommelingen, maar het prijspeil blijft vrij stabiel over een lange periode. Er is 1800-1900 inderdaad wel een lichte daling, pakweg -0,3% per jaar; dat vind ik stabiel. Wat misschien relevant is, is dat nominale lonen echt superstabiel zijn in die periode, waardoor (dankzij de lage deflatie en verhoogde productiviteit) de echte lonen toenemen. Maar opnieuw, al bij al erg beperkt, zeker in vergelijking met de naoorlogse periode.

Het is pas sinds +/-1940 dat er een "stabiele" stijging van het prijspeil mijn inziens, door de controle op de geldhoeveelheid. Na de loskoppeling van de goudstandaard, beheren nationale banken geldcreatie en die hebben een mandaat om een "stabiel" inflatiedoelwit na te streven. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

soit, als je die (beperkte) schommelingen 1800-1900 ziet als een bewijs dat absoluut 0-inflatie/-deflatie niet mogelijk is, ja ok, dan is mijn interpretatie van de vraag verkeerd.
Van zodra er schommelingen zijn, hoe klein ook, heb je dus inflatie/deflatie, anders heb je geen schommelingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden