Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer
Wie het schoentje past, trekke hem aan.
Ik wil protesteren tegen ONNODIGE, FOUTIEVE spaties.
Het gaat hier niet enkel om "in tegendeel".
Maar ook over "vaccinatie strategie" etc. DAT PAST NIET in het Nederlands.
Een samenstelling schrijf je aaneen, tenzij dit tot uitspraakfouten zou leiden; dan geldt het gebruik van een liggend streepje, bv. auto-ongeluk. Het is echter wel degelijk 'vakantieuitstap' omdat 'ie' en 'ui' algemeen als de bedoelde klank worden uitgesproken (daarentegen geeft 'oo' een lange o in *autoongeluk).
Edoch: ik begrijp dat sommige taalgebruikers 'vakantieuitstap' (e.d.) suboptimaal vinden. Maar gebruik in dat geval dan waar gewenst een liggend streepje ('vakantie-uitstap'), maar zet geen spatie ('vakantie uitstap'). Dat is gewoon totaal vreemd aan de Nederlandse taal en spelling! Dat is anglicisme bij het schrijven, zonder reden, en tegen een desnoods verdedigbare (semi-)analogie met bv. 'auto-ongeval' in.
|
Je moet wel oppassen voor valkuilen, dat is namelijk een bedreigde diersoort. Groter dan kerkuilen denk ik.
|