Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2022, 12:03   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Heeft iemand ooit al een laadpunt gezien dat in beslag genomen werd door een elektrische auto die effectief zijn batterij aan het opladen was ?
Ja, eigenlijk allemaal. De kabel ziet je hangen hé. Anders moet men het maar handhaven, de borden zijn duidelijk.

Dat is altijd parkeren en opladen in één klap, bovendien mag er max uren of xx minuten geladen worden, maakt dus geen verschil uit in plaatsbeslag tov een ICE. Laadt een EV te lang kunnen er straffen volgen, en-of ook in de vorm van een dure stroomboete.

Citaat:
Beter ware het dat al die openbare laadpunten gesupprimeerd worden zodat er meer parkeerplaats vrij komt.
Er komt niet meer parkeerplaats vrij, want dan gaan die EVs ook parkeren waar de ICEs staan.

Welk punt wil je nu maken?

Dat ze niet moeten overdrijven met die trage openbare laadpunten in de bebouwde kom, daar ben ik mee akkoord. Want wie een EV of een PHEV kan kopen kan zelf voor zijn privaat laadpunt zorgen want iedereen heeft wel een staanplaats voor zijn wagen. Of een laadplaats bij zijn werkgever. Die dat niet heeft of "te lui" is => blijf bij je ICE a.u.b., de wachttijden voor BEV zijn al lang genoeg.

Dat daarvoor veel meer snellaadpunten in de plaats mogen komen (die zijn altijd openbaar) waar men wslk 5 tot 20 minuten gaat laden vind ik beter. Bepaalde landen hebben dat al begrepen (zeker Noorwegen) wat ook te zien is aan de rangschikking van de tabel BEV/ snellaadpunt of snellaadpunten/ per km primaire weg.

Ik vind dat minstens 15% van de laadpunten snellaadpunten mogen zijn (< 10% heeft een inhaalbeweging nodig), zelfs +20% mag/moet het worden, wat ook relatief veel landen halen, en daar staan vooral ex-Oostbloklanden bij die relatief weinig BEV hebben en mss geleerd hebben van "de denkfouten" van de klassieke "old-Europe"-landen (die nog niet klaar zijn met hun oude infra aan te passen/en-of prijskaartje/ en-of ambetantenarij die het vertraagt/ en-of hoge bevolkingsdichtheid, en-of oude appartementen met amper standplaatsen), enz... schrappen wat niet past

We zullen zien of de trend zich verderzet, in elk geval gaat de groei van snellaadpunten de laatste jaren sneller dan de algemene groei van trage laadpunten. De trend is sowieso naar 5-10-15 minuten snelladen en weer onderweg, de rest kun je altijd thuis bijladen of hoef je niet meer echt de volgende dagen.

Verhouding % snellaadpunten/alle laadpunten.

1. Litouwen: 55%
2. Letland: 53%
3. Estland: 48%
4. Cyprus : 48%
5. Tsjechië: 43%
6. Polen : 39%
7. Roemenië: 39%
8. Noorwegen: 37%
9. Kroatië: 35%
10. Bulgarije : 32%
11. Spanje : 30%
12. Portugal : 29%
13. Slovakije : 29%
14. UK: 22%
15. Zwitserland+Liechtenstein: 22%
16. Ierland : 21%
17. Hongarije : 21%
18. Finland : 18%
19. Duitsland : 17%
20. Ijsland : 16%
_ EU + UK + EFTA + Turkije: 15%
21. Zweden : 14%
22. Denemarken: 13%
_ EU 27 landen: 13 %
23. Oostenrijk : 12%
24. Italië : 10%
25. Turkije : 9%
26. Griekenland: 7%
27. België : 6%
28. Frankrijk : 6%
29. Slovenië: 5%
30. Nederland : 3,3%
31. Luxemburg : 0,9%
32. Malta : 0,3%

Laatst gewijzigd door Micele : 23 januari 2022 om 12:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden