Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
nee hoor, goed topic dat volledig op z'n plaats staat
Het klopt idd. dat de huur voor heel wat gezinnen te zwaar doorweegt op het gezinsbudget. Ik zou echter niet direct een oplossing weten.
het Groen standpunt over deze zaak getuigt wel van goede wil, maar is m.i. weinig concreet, tenzij je dus maar sociale woningen blijft bijbouwen, maar dat is een oplossing die me weinig realistisch lijkt.
|
Tijdens de Groen!-campagne van de laatste verkiezingen (13 juni 2004) hadden ze wel kleine affiches gemaakt waarop stond 'TE DUUR', in dezelfde kleuren als de gewoonlijke bordjes met 'TE HUUR'. Er zijn op die kleine affiches vééél goede reacties gekomen toen.
Maar goed, dat was alleen maar de affiche. Wat we concreet kunnen doen weet ik ook niet zo direct. Feit is wel dat er in Vlaanderen (Limburg meegerekend, vermoed ik) zo'n 300.000 woningen in slechte staat zijn, die men best zou renoveren. Indien men hiervan werk zou maken, lijkt het me dat we al snel woningen genoeg zouden hebben voor iedereen. Dan zouden de huurprijzen een stuk kunnen dalen.
Een ander voorstel is dat men mensen de kans geeft om samen te wonen met hun geliefden zonder verlies van uitkering. Hééél veel gepensioneerden en doppers hokken nu samen, maar zijn verplicht om dat in het geniep te doen (anders verliezen ze hun uitkering of pensioentje) en betalen zich blauw om een 'eigen adres' aan te houden, ook al verblijven ze daar nauwelijks. Ik denk dat een verandering van de wetgeving, een versoepeling a.h.w., veel woningen zou doen vrijkomen die nu alleen in theorie nog bezet zijn.
Moesten deze maatregelen niet helpen, dan rest ons nog een drastischer middel: de vastgoedmaatschappijen, die vaak tientallen, zelfs honderden appartementen, huizen en studio's verhuren aan schandelijke prijzen, gewoon onteigenen en de woningen toewijzen aan de armsten. Zij kunnen daar dan wonen tot het einde hunner dagen. Na overlijden valt de woning terug toe aan de staat en kan zij wederom toegewezen worden aan iemand anders. Zo kun je het huursysteem afschaffen en de bewoners moeten dan wel zelf zorgen dat het een beetje proper en comfortabel blijft door zelf kleine werkjes en renovaties uit te voeren.