Discussie: Nationalisme
Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2005, 10:23   #161
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ludo Dierickx
Nationalistische en volksnationalistische gevoelens zijn inderdaad kneedbaar en kunnen door fascisten en imperialisten gebruikt worden. Er bestaat geen fascisme dat niet steunt op een of andere vorm van volksnationalisme. In mijn boek " Nationalisme onder het mes " dat besproken werd in Nachtwacht van 5 maart probeer ik de stadia te beschrijven die nationalisme kan ondergaan. Ik vraag met aandrang het politieke nationalisme te bestuderen om te kunnen bepalen wanneer nationalisme ontaardt en gevaarlijke vormen aanneemt. Het is nodig tijdig de kiemen te ontwaren, maar daarvoor moet men beschikken over de nodige intellectuele instrumenten, dus over een aangepast
observatievermogen. Laat ons verder praten.

Ludo Dierickx
daar gaan we weer, ludo dierickx heeft blijkbaar nog nooit gehoord van leon degrelle en van joris van severen, beiden waren bezwaarlijk volksnationalisten te noemen sinds zij uitgesproken belgicistisch waren.

bovendien lijkt u te willen insinueren dat alleen volksnationalisme kneedbaar is, de vs is bezwaarlijk een volksnationalistische staat maar toch lieten zij de japanners begaan bij het bombarderen van pearl harbor om op die manier het patriotisme bij de amerikaanse burgers aan te wakkeren en aldus een oorlog tegen japan te legitimeren.
muys is offline