Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
Ik ben een tijd geleden een werkingsprincipe tegengekomen van een thermische centrale met een relatief eenvoudige oplossing voor CO2-opslag.
Lucht bevat 80% stikstof en die stikstof vind je natuurlijk ook terug in de rookgassen van de centrale. Dat maakt die extractie van CO2 moeilijk: je moet die 2 van elkaar kunnen scheiden.
Die centrale draaide op zuivere zuurstof en verving die 80% stikstof door gerecycleerde CO2 van de centrale zelf. De rookgassen zijn dan zuiver CO2 wat makkelijk af te vangen is en te comprimeren.
Ik kan het niet direct terugvinden. Het is een cyclus die verwijst naar de naam van de Engelse bedenker ervan (maar er wordt een testcentrale gebouwd in de VS).
Misschien doet dat bij iemand hier een belletje rinkelen.
Om kort te zijn: die testcentrale moest al enkele jaren draaien maar toen, enkele maanden geleden, was dat nog niet gelukt.
|
Je hebt het waarschijnlijk over de
Allam-cyclus waarvoor NET Power een
demonstratie-eenheid bouwde.
Een probleem is uiteraard dat je ergens die zuivere zuurstof vandaan moet halen. En de meest voor de hand liggende manier is lucht koelen tot vloeibare lucht waarna je vrij eenvoudig de componenten kunt scheiden. Ik heb hen toen een berichtje gestuurd om eens te spreken met
Highview Power - die net in hun proces vloeibare lucht produceren, en de vloeibare stikstof ook nuttig kunnen gebruiken.