Los bericht bekijken
Oud 7 februari 2022, 10:33   #42
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Weer een les geleerd van een klusjesdienst: kuch dienst...

Citaat:
Julienne (73) is haar pensioentje kwijt aan… ontstopte wc


Beringen - Toen het toilet van Julienne Caers (73) uit Koersel niet meer wilde doorspoelen, belde haar dochter een ontstoppingsdienst op. Het toilet werd die avond ontstopt. De rekening? “996 euro. Meteen te betalen.”

Gunter Willekens Vandaag om 06:00

‘Elly Ontstopping. Vanaf 39 euro. Directe oplossing’, kregen de dochters van Julienne als eerste zoekresultaat via Google. Dus belden ze die op met de vraag om die dag nog iemand langs te sturen.

“Toen ze er om 14 uur nog niet waren, hebben we teruggebeld. Toen klonk het dat er pas op dinsdag iemand kon komen. We hebben dan gevraagd om toch die dag nog te komen. Ah ja, ons ma moest dat weekend wel naar het toilet kunnen gaan.”

“Even na 17 uur waren ze er. Het waren Franstalige mannen. Moeder en mijn zus hebben vooraf een prijs afgesproken”, zegt Arlette Lemmens. “Ze konden het oplossen voor 396 euro. Dat is voor haar klein pensioentje veel geld. Maar we gingen ermee akkoord.”

“We moeten toegeven: die jongens hebben goed doorgewerkt. Ze hebben ook de septische put leeggemaakt. Maar toen kwam de rekening. 996 euro. Ze moest meteen betalen, met bancontact. Normaal staat er niet zoveel geld op haar rekening. Maar nu had ze net haar pensioentje getrokken.”

“Elly verstopt zich achter de prijsofferte. Getekend is getekend, klinkt het. Maar moeder heeft ter goede trouw getekend. Zij en mijn zus hebben vooraf drie keer de prijs gevraagd: 396 euro. Maar die prijsofferte was bijna niet leesbaar. Mijn zus beweert dat er oorspronkelijk 396 euro op papier stond. Achteraf zijn er nog dingen op de offerte ingevuld, en hebben ze van die 3 een 9 gemaakt.”

“Soit, ma heeft meteen betaald, zoals gevraagd, omdat ze niet anders durfde. Maar ze heeft er niet van geslapen. De dag nadien hebben we klacht ingediend bij Elly.”

Ontstopt maar niet opgelost
50 euro voor de verplaatsing. 195 euro voor de werkuren. 345 euro voor de ontstopping onder hoge druk. 250 euro voor de schoonmaak. 100 euro voor ‘product’. En BTW. Dat staat op de factuur, met een ondernemingsnummer dat naar Kezco verwijst, een Brussels bedrijf dat volgens zijn internetsite gespecialiseerd is in metaalwerken en industriële pijpleidingen. Elly is dus wellicht slechts een (lucratieve) nevenactiviteit.

De prijs van Elly is niet onwettig. “De prijszetting is vrij. Een dienstverlener kan zelf bepalen welke prijs hij aanrekent voor de door hem verstrekte diensten. De consument kan enkel worden aangeraden waakzaam te zijn en zelf prijsvergelijkingen te maken. Wel is de dienstverlener verplicht om precontractueel de consument te informeren over de prijs”, zegt de FOD Economie.

“Hebben we gedaan”, zegt Elly. “Er waren bij de werkzaamheden twee personen aanwezig. De vrouw des huizes en een jongere dame. Deze tweede persoon heeft de prijzen samen met onze techniekers bekeken en goedgekeurd.”

“We hebben meer problemen opgelost dan die waarvoor we die ochtend waren gevraagd. We hebben zelfs een korting gegeven van 150 euro op het ledigen van de septische put. Hier is geen vergissing gebeurd. Wij kunnen helaas niets veranderen aan de prijs. Wij zijn geen profiteurs. Wij hanteren gewone prijzen.”

Dus doen we een rondvraag bij andere ontstoppingsdiensten. Dat levert - anonieme -commentaren op als “van de pot gerukt”, “gangsterpraktijken” en “ongehoord”.

Moraal van het verhaal: wanneer u dringend een klusjesman (een schoorsteenveger, slotenmaker of ontstopper) nodig heeft, kies dan niet de eerste de beste op het internet. Zoek best iemand uit uw buurt. Vraag vooraf een duidelijke prijs. Weiger te betalen als de prijs afwijkt van de afspraak op papier. Getekend is immers getekend.

Wanneer we een dag later ‘Ontstoppingsdienst’ ingeven op Google, staat Elly niet meer bovenaan. Elly is veranderd in Louis. Maar ook al is ook het telefoonnummer gewijzigd, de onderneming waarbij we uitkomen, blijft Kezco.

“Waarom? Omdat we zo veel mogelijk klanten willen”, klinkt het bij Kezco. “Waarom anders, denkt u?”


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220204_93781754

Laatst gewijzigd door Micele : 7 februari 2022 om 10:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden