Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem
Recyclage is al hoeveel jaar een "hot topic" ?
Wat er nu nog niet gerecycleerd wordt, vraag ik mij af hoeveel tijd er nog voor nodig zou zijn.
Bovendien is de draad gestart met het textielkerkhof...van textiel dat nooit geconsumeerd is. Geproduceerd, even in een magazijn en dan de schroothoop op.
In deze dan misschien niet minder consumeren, maar zeker minder produceren.
Trouwens waar denkt u dat het "gerecycleerde textiel" uit de containers terecht komt ?
85% in Afrika, waar een klein deel hergebruikt wordt en de rest het tot in zee schopt en daar de plastiekeilanden gaat vergroten (als polyester, polyamide of ander synthetisch afval)
Recyclage....dat gaat hier geen lor helpen.
Ook met die auto's zie ik niet direct recyclage als oplossing.
Het enige dat na 35 jaar nog in de kinderschoenen staat maar zeker een beetje potentieel heeft is urban mining.
Voor de rest zit er iets serieus scheef met het westerse economische model. Of laat ons zeggen, dat werkt heel goed, alleen het luik afval en verwijdering is nogal slordig ingevuld. Zonder enig perspectief op beterschap.
|
De kousen die ik draag zijn van gerecycleerde visnetten. Er is veel perspectief op beterschap. Er wordt al veel meer gerecycleerd dan de meeste mensen voor mogelijk houden. Wat we nodig hebben is groei en voorruitgang, vooral in de armste delen van de wereld. Het omgekeerde van consuminderen dus. Consumeerderen. Maar dat zit er de eerste decennia niet meer in door de boomerpaniekreactie op corona.
Als je het produceren en consumeren van kleding perfect op elkaar wilt instellen gaat ofwel iedereen een Maopakje moeten aantrekken ofwel gaan we alles op zicht moeten bestellen, op maat moeten laten maken en dan een tijd wachten tot het geproduceerd is. Dat eerste, communisme, hebben we al geprobeerd en van dat laatste staan we nog verder af als van recyclage, als het al doenbaar is (denk maar simpelweg aan het fabricatieproces: grondstoffen - half afgewerkte producten - afgewerkte producten -- in die volgorde, omgekeerd gaat nogal moeilijk, je gaat altijd afval hebben halfafgewerkt of afgewerkt).