Los bericht bekijken
Oud 8 februari 2022, 22:41   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik had dus echt nog nooit gehoord van dergelijk systeem. Ik rij nochtans elk jaar 10K km met de fiets. Zettten ze dat soms op koersfietsen ook want ik heb dat eigenlijk nog nooit gezien.

Ik zit met een elektronische DI2 groepset van Shimano en dat kost volgens mij toch ook ronde de 1600 euro hoor.
Nope, IGH's zitten nooit(althans, bij mijn weten) op koersfietsen, omdat ze zwaarder zijn dan cassettes en niet blij zijn onder last te schakelen. Het is dus het tegengestelde van rijden met een derailleur, je moet stoppen met trappen als je veilig wil schakelen.

De Rohloff vind je meestal terug op fietsen die geen hoge snelheden nodig hebben (mijn huidige setup loopt op 135 trapkadans een 40km/u), maar wel ultieme betrouwbaarheid en omgevingsbestendigheid nodig hebben.

Daarom dat 90% van de long range bikepackers en extreme bike expeditions de Rohloff gebruiken, en geen Shimano Ultegra of soortgelijke peperdure concurenten.

Maar tegenwoordig is de hoofdmoot van de nieuwe Rohloffers de top line hybrides/Speedelecs of cargobikes. Reken op fietsen van €4K minimaal in basis uitvoering.

Nu, de Alfine's kan je met het DI2 systeem kopen, maar dat maakt ze niet slechter of beter voor mijn toepassing.
Uiteindelijk weegt Grey Ghost momenteel bijna 22 kg. (dat is wel met alle toeters en bellen alswel 48V 35Ah aan accu). met mijn lomp gewicht erop, en wat bagage, kom ik regelmatig aan de 140 kg, die vlotjes de 35km/u overtreft.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 februari 2022 om 22:43.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden