Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2022, 08:46   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Hoe u het ook bekijkt, het recycleren van textiel in Vlaanderen blijft grotendeels beperkt tot "hergebruik" van nog draagbare kleding.
Het recycleren van vezels is moeilijk, en gebeurt wel maar buiten Vlaanderen

Het "hersmelten" van zuiver mono-plastiek is al iets couranter en leidt tot R-PET wat in de zeer kleine productie van kleding in Vlaanderen wel wordt gebruikt samen met V(irgin) PET. Hier speelt de kleuring van het afval PET wel een grote rol. Vandaar dat dit praktisch bijna volledig beperkt blijft tot kleurloze PET. Anders ontstaat vrij snel een bruin-grijze massa die alleen kan gebruikt worden voor het vervaardigen van bvb bankjes in natuurgebieden.

Recyclage van polyamide is mij niet bekend (wat niet betekent dat het niet zou bestaan). De termo-stabiliteit van PAM en de kleuring van veel van het gebruikte materiaal speelt hier allicht een zeer grote rol. Gekleur PAM lijkt mij zeer moeilijk recycleerbaar voor textielgarens, tenzij voor bruin.

Voor katoen zijn er al wat "comerciële" pogingen om gerecycleerde vezels te gebruiken voor garens voor nieuwe weefsels en breisels. MAAR hier bestaat de hoofdzaak van de afval-aanvoet uit pre-consumer afval. Dus afval van het maken van de katoengarens en katoen weefsels en eventuele overschotten van uit de confectie.

https://texperium.eu/textile-recycling/
https://www.centexbel.be/nl/expertise/textielrecyclage
Wat stelt echte textielproductie nog voor in Vlaanderen. Behalve en paar wevers misschien van speciale vezels en textiel voor speciale toepassingen.

Als wij een t shirt moeten produceren dan kost dat X keer meer dan een kindje in Bangladesh. Dus tenzij je het 10 voudige wil betalen zie ik dat niet gebeuren.

Bijna zo goed als alles komt uit het verre oosten alles wat van elders komt is meestal al een stuk duurder en is voor producenten van luxe merken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden