Ik persoonlijk vat het zo samen: de centen die nu wegvloeien naar de olie- en gasproducerende landen zijn we natuurlijk voor goed kwijt.
Wie is daarmee zijn centen kwijt? De gezinnen, de ondernemingen en deels ook de overheid.
Zonder een automatische loonindex lever je in met de korte maar harde pijn. Met automatische index, spreid je dat meer in de tijd.
Het is natuurlijk niet zo dat iemand die 20.000 euro per maand verdient, iets extra krijgt door de loonindexering. Want ik vermoed dat die zijn centen niet zo afhangen van dingen als de index.
Wel natuurlijk voor de "gewone" hoogverdieners, genre ingenieurs met bediendencontract, hogere ambtenaren .... (ok, en ook de keuning de Laeken den Taaie)
De bedrijven die x energie aan elektriciteit of gas nodig hebben voor hun product, zullen natuurlijk wel moeten hun prijzen verhogen.
En als de staat blijft bij zijn oorspronkelijke btw-voet, dan haalt de staat meer op, maar betalen de gezinnen dubbel.
Besluit: het is nog niet gedaan met de verrekening van wat we kwijtspelen aan de Arabieren en co.
Maar belangrijkst van al: dit is zeer slecht nieuws voor Vivaldi. Iets minder slecht nieuws voor de toekomstige republiek Vlaanderen en de toekomstige staat Wallonië. Gezien de financiewet en gezien wat zij moeten betalen voor de uitoefening van hun bevoegdheden.
Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 februari 2022 om 17:29.
|