Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Het enige wat absoluut vermeden moet worden, is dat je "in de val" gelokt wordt.
Een brede baan, weinig huizen aan de kant, en dan één klein bordje "agglomeratie" ...
Verder heb ik ook een probleem met een relatief erg hoge boete, om 1 km'erke te rap gereden te hebben, te kort na het verbodsbord.
Er moet dringend een strafregister komen voor verkeersboetes. Om veelplegers bij hun vuile kloten te pakken.
|
Als men 1 km te rap reed volgens de PV reed men gemeten 6 km te rap want de -6 kmh tolerantiemarge bestaat nog altijd, en -6% vanaf 100 kmh.
En op die 100 kmh - 120 kmh snelweg
krijg je nog +1 kmh extra cadeau, ttz bij 100 kmh gaat de flits vanaf 108 kmh en bij 120 kmh vanaf 129 kmh, "of 1 kmh te rap"
Citaat:
Page 12-13-14: https://wegcode.be/pdf/COL/COL%2011_2006.pdf
College van Procureurs-generaal
Brussel, 16 maart 2018
HERZIENE VERSIE 16.03.2018
1. Vaststelling
(...)
Omwille van het (gebrekkige) onderscheidingsvermogen van de meettoestellen met Dopplereffect betreffen de marges, vermeld in artikel 8.3. van bijlage 1 en 4.4 van bijlage 2 van het K.B. van 12.10.2010, niet de correctheid van de meting zelf, maar wel een ingevoerde correctie, omdat het onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen.
Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.
Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).
In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast testellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.
Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.
Voor de duidelijkheid wordt hieronder een tabel gevoegd waaruit blijkt vanaf welke snelheid een overtreding wordt vastgesteld,,hoeveel de technische marge bedraagt en hoe hoog de met die toestellen gemeten snelheid mag zijn om nog een onmiddellijke inning van 53 euro te mogen heffen.
Maximum toegelaten snelheid / Louter technische marge / Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld
30 km/h / 6 km/h / 37 km/h
40 km/h / 6 km/h / 47 km/h
50 km/h / 6 km/h / 57 km/h
60 km/h / 6 km/h / 67 km/h
70 km/h / 6 km/h / 77 km/h
80 km/h / 6 km/h / 87 km/h
90 km/h / 6 km/h / 97 km/h
100 km/h / 107 x 6 % = 6,42 km/h / 108 km/h
120 km/h / 128 x 6 % = 7,68 km/h / 129 km/h
|