Los bericht bekijken
Oud 16 maart 2022, 18:03   #262
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een betaalbare EV.

Maar je hebt er niks aan.

Dacia Spring (44 pk/33 kW), vanaf 18.550 euro
Nochtans een verkoopssucces, verkoopt beter dan menige ICE-Dacia, en dat na 9 maanden. Meer kunnen ze niet maken als er vraag naar is.

Niet alle denken en rijden ermee zoals Mambos van de media

Linkjes https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ot-in-de-roos/, ook in andere EU-landen
En goed gestart in 2022.
Citaat:
https://www.autointernationaal.nl/20...-in-frankrijk/

De Dacia Spring is de bestverkochte elektrische auto in Frankrijk

1 FEBRUARI 2022
Citaat:
DACIA SPRING BLIJKT SCHOT IN DE ROOS

46.000 BESTELLINGEN IN 9 MAANDEN

De Dacia Spring heeft in Nederland een vanafprijs van €18.550 en dat maakt hem niet alleen hier, maar in nagenoeg heel Europa de goedkoopste elektrische auto die je nieuw kunt kopen. In maart vorig jaar sloeg Dacia de orderboeken voor de Spring open en in de 9 maanden van 2021 waarin de auto te bestellen was, zijn maar liefst 46.000 orders geplaatst. In heel 2021 leverde Dacia 27.876 exemplaren af.

Met bijna 28.000 verkochte exemplaren deed de elektrische Spring het beter dan de Dokker, Lodgy en Logan. Toegegeven, dat zijn in Europa nooit de populairste modellen van het merk geweest, maar een notering in de top 3 is na slechts 9 maanden een knappe score. Zeker voor een elektrische auto, die zijn immers niet in elk land waarin Dacia actief is populair. 80 procent van de Spring-kopers was nieuw voor Dacia. De Comfort Plus-uitvoering, in Nederland het tweede en direct hoogste uitvoeringsniveau, was goed voor 90 procent van de verkopen.

De Dacia Spring moet in absolute verkoopaantallen zowel de Duster als de Sandero voor zich dulden. In 2021 verkocht Dacia 186.001 Dusters en maar liefst 226.825 exemplaren van de Sandero. Interessante weetjes: de Sandero is in Europa voor het vijfde jaar op rij de populairste door particulieren gekochte auto. De Duster is de populairste door particulieren gekochte SUV van Europa. Van de Duster zijn sinds de lancering van de eerste generatie in 2010 nu ruim 2 miljoen stuks verkocht.
Maar troost je maar, de Spring krijgt in 2024 een betere iets grotere opvolger:
Citaat:
https://www.elektrischeauto.nl/nieuw...-al-vervangen/

Renault heeft vandaag zijn financiële cijfers naar buiten gebracht. Als aanvulling op deze cijfers deelde ze ook hun laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrische rijden met de pers. In deze presentatie werd het duidelijk dat de Dacia Spring vervangen zal worden. Het nieuwe model zal, volgens planning, al in 2024 debuteren.

DACIA SPRING MATELOOS POPULAIR
De huidige Dacia Spring is mateloos populair. Zo vreemd is dat niet, want de EV is erg scherp geprijsd. De cijfers bewijzen nogmaals dat het van oorsprong Roemeense merk prima zaken doet in Europa. Zo heeft de fabrikant inmiddels al 46.000 orders mogen noteren voor dit model. Alleen al in Roemenië werd de eerste batch van 4.000 Spring’s uitverkocht op de eerste dag.

Verschillende landen, waaronder Nederland, kennen subsidies waardoor de aanschaf van deze Spring een stuk aantrekkelijker wordt gemaakt. De combinatie van de scherpe prijs, de subsidies en de hoeveelheid ruimte in de auto maakt het tot een daverend succes voor Dacia.

NIEUW MODEL
Alhoewel de Spring tijdens de presentatie naast de Renault 4 en Renault 5 werd geplaatst stopt hier verder de gelijkenis. De nieuwste Dacia zal in 2024 op een geheel nieuw platform worden gelanceerd. Het zogenoemde CMF-A platform biedt meer ruimte voor de Spring. Overige details over dit vernieuwde platform werden helaas nog niet gedeeld door Renault.

Er is wel wat ander goed nieuws te melden! Ditmaal kiest men er wel voor om een geheel nieuw model te ontwikkelen. De Spring is feitelijk de Europese versie van de Chinese Renault KZ-E. Met enkele wijzigingen in het ontwerp is er tot op heden weinig verandert. In 2024 gaat hier dus duidelijk verandering in komen, aldus Luca de Meo.

VERWACHTINGEN

De Spring zal waarschijnlijk dezelfde maat blijven voor zijn volgende generatie, hoewel hij vermoedelijk in de breedte zal groeien. Het huidige model heeft het formaat van een auto, vooral als het gaat om de schouderruimte binnenin. Zelfs op de EV-lanceringskaart van Renault die ze tijdens de conferentie liet zien, lijkt de Spring zichtbaar korter dan de Renault 5, maar hij is gemaakt om een beetje groter te lijken.

Veel valt er dus nu nog niets te zeggen. Zeker wanneer je nu de informatie hebt dat de vernieuwde generatie Spring op een volledig nieuw platform opgebouwd zal worden. Compact zal hij zeker nog blijven en dat is wellicht maar goed ook. Het is juist een kenmerk en soms moet je dat gewoon niet willen wijzigen. Onderhuids kunnen wij dus zeker nog verrast worden en stiekem hebben wij ook deze hoop.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2022 om 18:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden