Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2022, 10:19   #18844
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat ik hoor en lees vanuit verschillende bronnen is dat Mariupol bijna bevrijd is.
Heel belangrijk want behoort bij Donbass, een gebied dat de Russen op termijn willen incorporeren in Rusland.
Mariupol was ook de uitvalsbasis van Azov, die op dit eigenste moment als kakkerlakken verdelgd worden, dus daarmee is de "denazificering" ook al aardig op weg.
Ik ga met veel plezier, als het kan reeds deze zomer, persoonlijk eens polshoogte nemen in Mariupol, waar ik al sinds 2008 kennissen heb. Er is heel veel verwoest, maar de solidariteit in Rusland gaat veel verder dan de blabla hier. Binnen de kortste keren zal de stad heropgebouwd zijn, terwijl hier de slachtoffers van de overstromingen nog altijd letterlijk en figuurlijk in de kou zitten.

Hoe het in de rest van wat nu nog Oekraïne is zal aflopen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar Mariupol zal grondig gedenazificeerd zijn en zal Oekraïne verlaten.

Ik weet dat ik deze stap van Poetin niet voorspeld had en niet verwachtte, en in het begin ook niet steunde (nog steeds vind ik het een onverantwoord risico).
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoeveel decennia zou Azov nog Mariupol terroriseren, en van daaruit Donetsk en Lugansk bestoken, zonder deze bijzonder gewaagde stap van Poetin en co.?

Na deze oorlog begin ik ECHT respect voor Poetin te krijgen. Om zo'n beslissing te nemen moet je "balls of steel" hebben. In de Russische geschiedenisboeken begint Poetin langzaamaan de status te krijgen van Peter De Grote, Lenin of tsaar Ivan 4. Het kon en kan nog steeds verkeerd uitdraaien in de rest van Oekraïne, maar Donbass is Russisch nu, voor de volgende generaties.
Afspraak binnen -pakweg- 6 maanden?