Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2022, 10:59   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb de pest aan Groen. Maar evenzeer aan de blauwe smurfen, want het was een konijn uit hun stal die “het lumineuse idee” had om onze kerncentrales volledig in de klauwen van Frankrijk te spelen. Onze kerncentrales zijn eenvoudigweg eigendom (“la propriété”) van la France. Engie had er op gerekend dat we uit kernenergie zouden uit stappen en helemaal op gas zouden overschakelen waardoor we hen nogmaals een zeer winstgevend, rijkelijk in Belgische staatssubsidies gemarineerd order voor de bouw van gascentrales in hun handjes zouden spelen. Door een zoveelste Belgisch rotcompromis is dit nu slechts voor het “een beetje” (2 gas-centrales) gelukt. Quelle désillusion pour la France!!!.
De primaire oorzaak van deze slecht smakende soep ligt dus bij het molenwiekend “joenk” (op dit forum ooit omschreven als “een schitterende premier) die een strategisch en economisch misdadige beslissing had genomen om onze nucleaire centrales in de Franse tengels te spelen.
Nu vraag ik mij toch af of de huidige Belgische federale regering werkelijk dusdanig van onze zuiderburen afhankelijk is dat ook die twee gascentrales door de Fransen moeten geleverd worden. Er zijn heus voldoende westerse landen die over de technische knowhow beschikken om dergelijke investering tot een goed einde te brengen. En wellicht goedkoper. Tiens ja, ik heb altijd geweten dat elk order van de overheid vanaf een zeker bedrag onderworpen wordt aan een internationale (of minstens Europese) aanbesteding. “Niet nodig” in dit geval???
Ooit hadden we het Vlaamse idee om op Vlaams niveau een telecombedrijf op te richten.
Dit was succesvol tot????
ik weet het niet.

Wie of wat houdt ons tegen om dit ook te doen met de gascentrales?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden