Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Nu ja, die Ollanders kunnen naar hier komen tanken zoveel ze willen, maar als het dieselrijders zijn, zullen ze er toch niet veel profijt aan doen, integendeel.
Trouwens een lange termijnvisie met vijf kerncentrales, geen bijkomende gascentrales, en in het mate van het betaalbare wind en zonneenergie, lijkt mij zowel financieel, als voor het milieu, interessanter dan het "Belgisch compromis" waar we weeral mee opgezadeld zitten.
En nog trouwens, de federale regering is niet leefbaar zonder gratis geldpolitiek en een hoge inflatie. We zullen wel zien hoe het allemaal afloopt. Ondertussen wordt de kleine werkende spaarder wel gepluimd dat het niet schoon is om te zien.
|
Qua kostprijs durf ik sterk betwijfelen dat het openhouden van 5 kernreactoren goedkoper zou zijn. Het open houden van de twee reactoren gaat ons ongeveer 1 miljard euro kosten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220321_93812548
Citaat:
” Hoeveel zou het openhouden van twee kerncentrales moeten kosten? “Afhankelijk van de bron gaat het om 800 miljoen euro tot 1,2 miljard of meer”, zegt Albrecht nog.
|
Dus er nog eens drie nog oudere open houden doet er nog eens anderhalf miljard bij
Daartegenover staat dat gascentrales 300 miljoen per stuk gaan kosten
Financieel lijk het mij heel duidelijk….de kernrommel.gaat ons pakken meer kosten dan de gascentrales. Dat doorgerekend in de elektriek prijs mag er al wat gas verstookt worden
Reken bij die kernprutsen nog eens 40 miljard om ze ooit te ontmantelen en u weet dat er voor de rest van mijn leven gas mag gestookt worden wil de kostprijs ven den electriek ooit even hoog zijn als die gemaakt door radioactiviteit.
En voor het milieu…’weet ik het nog zo niet. Als de gascentrales worden ingezet om dalmomenten van duurzame elektriciteitsproductie op te vangen zal dat allemaal nog meevallen. Men moet die kerncentrales wel van cradle to grave vergelijken en het winnen en zuiveren van het uranium mee rekenen.
Ik kan alleen maar besluiten dat de Vivaldi energie politiek exact hetzelfde is als de hier zo bejubbelde Nederlandse. En basis van duurzame energie aangevuld met kern en gas electriciteit.
Vivaldi heeft puik werk geleverd met het,princiepeakkord